11 חוקי ברזל שכל מרואיין חייב להכיר, ורצוי לפני הראיון, כדי להצליח

סת' גודין התראיין ומנה את ששת חוקי המתראיין.

כמי שבילתה שנים רבות בממלכה השביעית (כלומר, העיתונות), אני בהחלט מסכימה עם כל מילה, ויש לי גם מה להוסיף מהניסיון הרב שלי, כמראיינת וכמרואיינת.

כמי שמבלה כבר שנים רבות במחוזות השיווק אני יודעת, שכשהדברים באים מפיו של סת גודין – יש להם ערך מוסף רב. אז, הנה ששת חוקי הראיון על פי סת גודין, ועוד חמישה חוקים – מתנה ממני. לקרוא. לשנן. להפנים. ליישם. בהצלחה.

התפוצצות ערוצי המדיה והזדמנויות החשיפה הציבורית פירושם שיותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם על כיסא המרואיין, במגוון נושאים גדול מאי פעם. האמת? היכולת לנטרל את איש הביניים בתקשורת בינינו לבין קהל היעד שלנו – לקוחות, מאזינים, צופים או כל חיבור אחר – הוא אחד המאפיינים הבולטים ביותר של תקשורת ההמונים האינטרנטית. אדיוס ליחצ"ן. אסטה לה ויסטה בייבי לאיש הפרסום. מעכשיו – זה רק אני והוובינר שלי…

אבל, בחשיפה כמו בחשיפה, יש כמה דברים שחשוב להכיר, לזכור וליישם. במיוחד כשהיחצ"ן, שאמור לתדרך את המרואיין ולמפות את גובה הלהבות מול העיתונאי – יצא מהתמונה.

חוק מס' 1
באנגלית, להתראיין זה "giving an interview". Giving (לתת) ולא taking (לקחת), ויש לכך סיבה טובה. אם לא בראש שלך לחלוק את דעותיך – אין סיבה להגיע. לא מוכרחים!

חוק מס' 2
לא מוכרחים להתייחס לשאלות ככתבן וכלשונן. המטרה של השאלות היא לתת לך הזדמנות לדבר על משהו שקרוב לליבך. זה גם מה שקהל היעד רוצה לשמוע מפיך. לכן, אם השאלות אינן מנוסחות כראוי, או אינן ממוקדות מספיק לעניין, רצוי להשיב בצורה חכמה, ולמצוא את הדרך לומר את הדברים החשובים באמת

חוק מס' 3
ברוב אמצעי התקשורת, בוודאי כשמדובר בבמה עסקית מקצועית, נהוג לערוך שיחה מקדימה עם המראיין/ת, כדי להאיר את הנקודות החשובות לנושא ולספק רקע מקדים לשיחה. מפגש כזה יוביל לראיון זורם יותר, מובנה יותר ומעניין יותר.

חוק מס' 4
גם כשנוצרת בינך לבין המראיין/ת כימיה מהסרטים, אין לטעות: עיתונאי הוא לא חבר. הוא עיתונאי. תפקידו להביא את הסיפור הטוב ביותר למערכת. גם במחיר המבוכה שלך. לכן, דברים שאינך רוצה לומר, או שאינך רוצה שאחרים ידעו – פשוט לא אומרים. לא "און דה רקורד" ולא "אוף דה רקורד". והסינים היו אומרים על זה: פה סגור לא תופס זבובים…

חוק מס' 5
אם שואלים אותך שוב ושוב אותן שאלות בכל הראיונות, בטח יש לזה סיבה טובה. לכן, להגיד "תמיד שואלים אותי את השאלה הזאתי", ואז לעשות פרצוף מתייסר ולענות כמי שכפאו שד – זה פשוט לא מנומס, לא כלפי המראיין/ת ולא כלפי הקהל. ראיון הוא סוג של הצגה. מרגע שהחלטת להתראיין – יש לך תפקיד למלא, וכמו שכל שחקן מתחיל יודע – כל ערב עולה המסך על ההצגה בפעם הראשונה. לא בראש שלך? נא לחזור לחוק מס' 1.

חוק מס' 6
אם התשובות שלך לא מעניינות, מרתקות, מלהיבות או מושכות את קהל היעד להקשיב, להישאר על הקו עד סוף הראיון ולהגיב בסופו – זאת לא אשמתו/ה של המראיין/ת… במקום ללכת לחפש מראה בסביבה, פשוט, נא לחזור לחוק מס' 2.

והנה עוד חמישה חוקים אקסטרה, מתנה ממני:
חוק מס' 7
נכון שתמיד מראיינים אותנו על דברים שבוערים בעצמותינו וברורים לנו כמו השמש באמצע חודש אוגוסט. ובכל זאת, ראיון הוא חשיפה, וחשיפה תמיד מאיימת ומבלבלת ומוציאה אותנו מהאיזון. לכן, תמיד כדאי להכין רשימות תמציתיות של הדברים החשובים, רצוי בנקודות שקופצות לעין ומקלות על ההתמצאות. אם יש דברים שממש ממש חשוב להגיד – כדאי לרשום אותם על פתק נפרד וממורקר, ולשים מול העיניים.

חוק מס' 8
ה
נטייה של כולנו, בוודאי בלהט השיחה, היא לזרום עם הנושאים ולשכוח לא אחת שקהל המאזינים שלנו לא שוחה בחומר כמונו ו/או כמו המראיין/ת שלמדו את הנושא בשיחה המקדימה ואולי גם בתחקיר המקדים (אם הם ממש ממש משקיענים).

חשוב תמיד להסביר דברים מנקודת ההתחלה, ולא לסמוך על ידע מקדים או על ההתמצאות של המאזינים. חשוב להשתדל לומר את הדברים במשפטים שיש להם התחלה, אמצע וסוף (תחשבו על המרצים ההם באוניברסיטה, שאף אחד לא הצליח לסכם את השיעורים שלהם, כי שום חלק של משפט לא התאים לחלק הבא שלו…).

חוק מס' 9
דברו לאט וברור, בטון נינוח ורגוע והקפידו על דיקציה טובה. אין דבר מעצבן יותר ממרואיין שבולע מילים, מדבר בקצב של מכונת ירייה ובטון היסטרי. לקצב נינוח יש יתרון בולט נוסף וחשוב גם לכם, כמרואיינים. כשמדברים לאט – יש יותר זמן לחשוב, לברור את המילים הנכונות ולהעביר את המסרים בצורה הטובה ביותר.

פאן נוסף של אותו עניין הוא לא להיכנס לדברי המראיין/ת, גם אם הם ממש, אבל ממש מרגיזים. יש רק דבר מעצבן יותר ממרואיין שבולע מילים, מדבר בקצב של מכונת ירייה ובטון היסטרי, וזה מרואיין שנכנס לדברי המראיין, או לדבריהם של מרואיינים אחרים, משתלט על השיחה, צועק על כולם ולא נותן לאף אחד להשחיל מילה. כן, אני זוכרת. בטלוויזיה העברית עשו מזה אידיאולוגיה, וטומי לפיד כיסח את הסובבים אותו באלימות חיננית למדיי. אבל בינינו… טומי לפיד היה רק אחד בדורותיו. לכם – אני ממליצה בכל פה לשמור על הנימוס והאטיקט.

חוק מס' 10
תיהנו. פשוט תיהנו. ההנאה שלכם תישמע ותיראה, והיא תהיה מקדם המכירות הטוב ביותר שלכם – בראיון ולאחריו.

חוק מס' 11
בהנחה שפנו אליכם להתראיין, והחלטתם להיענות לבקשה כי יש לכם עניין לקדם את העסק שלכם או פרוייקט שאתם עוסקים בו – חשבו לפני הראיון איך תוכלו לשלב את היעדים העסקיים שלכם בשיחה, בצורה חכמה וזורמת, כדי שתפיקו את מלוא התועלת מהחשיפה!!!

בשורה התחתונה:
לכל תוכן חייבת להיות מטרה. גם לראיון שלכם צריכה להיות מטרה. הגדירו לעצמכם מראש מהי, ונווטו את השיחה בהתאם.

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

אין תגובות עדיין

השאר תגובה