תוכן שיווקי: 4 רעיונות שיהפכו גם אותך למכונת תוכן אפקטיבית

השבוע לימדתי קבוצה של מנהלי מדיה חברתית איך לנהל בלוג.  פתחתי את השיעור בציטוט מתוך מחקרי שיווק אמריקניים, לפיהם בין שנת 2011 לשנת 2012 חלה עלייה של 27% בכמות הבלוגים המנוהלים על ידי חברות עסקיות.

נכון למועד הסקר, 65% מהחברות הפונות לשוק העסקי מנהלות בלוג עסקי מתמחה, כחלק מפעילות השיווק השוטפת שלהן. זאת, אל מול 53% מקרב הגולשים, המדווחים שהם נכנסים לאינטרנט במטרה למצוא תוכן מומחים.

אחת ועוד אחת: המספרים מדברים בעד עצמם. כבעלי עסק אנחנו חייבים לשווק את העסק שלנו. כבעלי עסק הפועלים בעידן החברתי – אנחנו חייבים לשווק את העסק שלנו באמצעות תוכן. השאלה הגדולה היא, איך עושים את זה במקסימום הצלחה ובמינימום עבודה… 

לראשונה בתולדות התקשורת, תקשורת ההמונים היא באמת ובתמים תקשורת המונים. האינטרנט מאפשר לכותבים למנף תחומי עניין (ברמה הפרטית) או מומחיות (ברמה העסקית) ישירות מול קהלי המטרה, ללא התיווך המסורתי בדרך, כמו: עיתונאים, משרדי פרסום ויחצ"נים.

התוכן השיווקי הוא לא המטרה. הוא האמצעי
כשאני מדברת על מומחיות עסקית, אני מתכוונת לתוכן רלבנטי שמסייע לקוראים בפתרונות בעיות שמטרידות אותם, או כמו שאני נוהגת לומר בסדנאות ובקורסים שאני מעבירה: אנחנו לא כותבים מחדש את מלחמה ושלום, ולתוכן שלנו אין ערך בזכות עצמו. התוכן השיווקי שלנו הוא אמצעי, לחבר בין המומחיות שלנו לבין הצורך של הקוראים, שהם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו.

התוכן הוא המלך, והיום יותר מתמיד
על ידי העברת ידע חיוני ורלבנטי לקהל היעד שלנו, אנחנו מתחילים למלא תפקיד חשוב יותר ויותר בחייהם. בעבר, זה היה תפקידה של העיתונות. בשנים האחרונות זהו תפקידו של השוק העסקי. וזאת המשמעות הכי מהפכנית של השיווק באמצעות תוכן: כל עסק הוא גם חברת תקשורת (Publisher).

זה הרציונל שהעניק לתוכן את כתר המלכות, וזו בדיוק הסיבה שכולנו, כולל כולנו, הפכנו לכותבי מאמרים, פוסטים, סטטוסים, דו"חות מיוחדים, טיפים, מערכי שיעור… ועוד ועוד טקטיקות תוכן שיווקי שתכליתן אחת: ליצור את החיבור הנכון בינינו לבין לקוחותינו הפוטנציאליים באמצעות התוכן הנכון, במקום הנכון ובתזמון המתאים, כדי להוביל אותם בסופו של יום להתנהגות צרכנית.

לא כל אחד יודע לכתוב. אבל אפשר ללמוד
וזה לא פשוט. לא כל אחד נולד עם מקלדת ביד. לרובנו, אנשי עסקים מיומנים ומומחים בתחומנו, לא קל להתמודד עם מטלות הכתיבה ויצירת התוכן. גם כאשר ברור לנו לגמרי שהתוכן הוא השיווק החדש, ובוודאי כשאנחנו רואים איך המתחרים שלנו מתמקצעים בכתיבת תוכן שיווקי ומגדילים את נפח הנוכחות האינטרנטית שלהם, קשה מאוד לעצור את המירוץ ולהגדיר סדרי עדיפות חדשים, שיתאימו לנסיבות השוק המשתנות.

למזלי, אולי לא נולדתי עם עט ביד, והמקלדת בוודאי הגיעה רק אחר כך, אבל כתיבה היא הדבר הראשון באמת שאני יודעת לעשות, וזה מה שעשיתי כל החיים, עד שהבנתי שהגיע הזמן לחלוק את הידע שלי עם אחרים. מאז, אני מקדישה חלק גדול מהפעילות העסקית שלי לסייע לבעלי עסקים כמוני ליהנות מהפתיחות התקשורתית האינטרנטית, ולהגיע ללקוחות חדשים – על ידי כתיבת תוכן מדויק, מוכוון מטרה ואפקטיבי.

התוכן הוא המלך, אבל היצירתיות היא המלכה
מהר מאוד הבנתי שתוכן מדויק וכל הג'אז הזה, זה בסדר… אבל מה שחשוב באמת זה לקצר תהליכים. לפשט דברים. לתת לאנשים העסוקים האלה, כמוך, כלים ושיטות שיעשו בשבילם את העבודה – הכי יעיל, הכי פשוט, הכי קל. זה המקום שבו נכנסת לתמונה היצירתיות. כי כשמחליטים על שיווק באמצעות תוכן – צריך לייצר תוכן, וכדי לייצר תוכן – צריך להיות יצירתיים, נמרצים ושופעי רעיונות. הרעיונות הנכונים לשיווק, כמובן.

במקום לעבוד קשה – לגלות את קיצורי הדרך
נורא חשוב לי להגיד לך משהו: אני לא מאמינה בעבודה קשה. אני מאמינה בעבודה מהנה. כשאנחנו נהנים –  אנחנו עושים הכל יותר טוב ויותר מהר. אז גם אם כתיבת תוכן היא לא כוס התה האולטימטיבית שלך, עם יד על הלב: כמה טריקים נחמדים, ואוסף לא מעיק של הנחיות שימושיות ומעשיות – יגרמו גם לתוכן שלך לרוץ קדימה, בלי לתקוע אותך מול מסך כחול, או דף לבן, או עם כאב ראש (נא למחוק את המיותר…).

בתור התחלה, ליקטתי כאן בשבילך ארבעה רעיונות – צידה לדרך. לכל שעליך לעשות הוא לקרוא, לפתוח את הראש, לתכנן איך להתאים את ההנחיות לעסק וללו"ז שלך, וליישם.

1. לקחת את עצמנו לסיעור מוחות מתוזמן
מתי בפעם האחרונה ערכת מפגש סיעור מוחות עם עצמך? אף פעם? אז מעכשיו, אני ממליצה לך לחשוב: 5-1-5 = חמש דקות, יום-יום, חמישה רעיונות:

  • לא על הדרך, בנהיגה או בהמתנה לתור בסופר, אלא זמן חשיבה מתוכנן, בצורה יזומה ועקבית
  • לא רק לחשוב (ולשכוח), אלא להעלות את המחשבות על הכתב (ולזכור)
  • לא יום כן, יום לא, יום מתישהו… אלא כל יום. כ-ל יום.

חמישה רעיונות ביום נשמע לך בלתי אפשרי? אחרי כמה ימים של תרגול, אני בטוחה שיתברר לך כי ראשך שופע רעיונות הרבה מעבר למכסת המינימום המוקצבת לתרגיל. ומה עושים עם כל הרעיונות? קודם כל כותבים, כדי שלא יברחו. ואחר כך מה? הנה זה מגיע…

2. לדבר בדרך, ולא אל העצים והאבנים
הדבר הכי יפה ברעיונות הוא, שרעיון מוביל לרעיון שמוביל לעוד רעיון…. אז הנה עוד כלי נהדר לטיפוח רעיונות מוצלחים לכתיבה:

  • להגיד יפה שלום למחשב
  • לקחת טלפון סלולרי עם מכשיר הקלטה
  • לצאת להליכה בשכונה.

הליכה מזרימה דם למוח ומגבירה את היצירתיות. יפתיע אותך לגלות כמה רעיונות נהדרים וניסוחים מעניינים שלא חשבת עליהם קודם פתאום יצוצו לך בדרך. אז במקום לדבר אל העצים והאבנים – מעתה, משימתך היא לדבר אל מכשיר ההקלטה בסלולר שלך. ומה עושים עם כל ההקלטות? קודם כל מעלים אותן על הכתב, בבית, ואז הופכים את הרעיונות לתוכן שיווקי.

3. לא רק אלוהים נמצא בפרטים הקטנים
הדרך היעילה ביותר להפוך רעיונות טובים לתוכן טוב, היא קודם כל לעבות את הרעיון ככל שניתן כבר על ההתחלה. צץ לך רעיון – באופן יזום (5-1-5, זוכרים?) או באופן ספונטני, עליך לקחת אותו הכי רחוק שניתן:

  • איזה עוד פרטים רלבנטיים לרעיון
  • איך הוא מתחבר לנושאים אחרים
  • איך הוא קשור לעסק שלך
  • במה הוא תורם לקורא שלכם ואיך הוא יהפוך אותו מקורא לקונה (גם אם זה לא יקרה במיידי)
  • איזו תמונה תתאים כדי להעצים את המסר
  • מה הכותרת שתגרום לקרוא להמשיך לקרוא.

כלל האצבע הוא: ככל שהולכים רחוק יותר עם המחשבה ומגבשים תמונה שלמה יותר של הרעיון, תוך שימת לב למטרות העסקיות ולקהל המטרה שלך – כך ניתן להפוך את הרעיון לתוכן בעל ערך לקורא ולעסק – מהר יותר, יעיל יותר ובקלי קלות.

4. וזה שאינו יודע לשאול – את פתח לו
שמת לב שבזמן האחרון כל המאמרים והסרטונים ברשת מסתיימים בשאלות? כולם רוצים לדעת מה אנחנו חושבים, מה אנחנו מרגישים, מה יש לנו לומר ומה אנחנו יכולים להוסיף לדיון…

באנגלית קוראים לזה אנגייג'מנט. בעברית, המשמעות (והמטרה) היא: לבנות קשר, ליצור מערכת יחסים, לערב את הקורא בתוכן שלנו. אז כדי לגרום לקוראים להגיב ולהשתתף בחגיגת התוכן שלך, עליך לשים לנגד עיניך את זמנו הקצוב של הקורא. קצוב? קצבצוב! אין לו זמן, ואין לו ראש, לא לעבודות דוקטורט וגם לא לשאלות שדורשות ממנו מאמץ או חשיבה מורכבת.

המסקנה: עליך לנסח את השאלה כך, שהתשובה המתבקשת תהיה בת מילה אחת או שתיים. הרווח שלך יהיה כפול ומכופל: גם מעורבות קוראים, גם הרבה יותר תשובות, וגם רעיונות לפוסטים הבאים.

בסדנת תוכן בקלי קלות אני מלמדת עוד הרבה שיטות לייצור תוכן שיווקי אפקטיבי בעזרת כלים חינמיים וחשיבה יצירתית. הנה כל הפרטים. הירשמו עכשיו!

עכשיו תורך: מה התהליך שמסייע לך להתמודד עם חרדת הכתיבה? איזה תובנות יש באפשרותך להוסיף על אלה שמניתי למעלה, ולהעשיר את כולנו בעוד עצות טובות? הבמה שלך.

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

8 Comments

  1. הייתה לי מורה מצויינת שבזכותה למדתי מה זה תוכן שיווקי . אבל מה קורה עכשיו ? תמיד היא אמרה שצריך כותרת מספרית עם מספר אי-זוגי …?
    וחוץ מזה מה עם עקרון ה – KIS ? ( המאמר לא קצת ארוך למי שרוצה קצת מנוחה בשבת ?… )

    בשורה התחתונה : אין על עידית – כל תוכן שלה יציקה בתודעה .
    שבת שלום

    • תודה, יוסי. המורה שלך צדקה. מספרים אי זוגיים עדיפים, אבל מה לעשות שלפעמים זה מה יש. ובאשר לאורך, אפשר לקרוא בחלקים, ואפשר לבחור רק מה שמעניין… KISS מתייחס בעיקר לאורכי המשפטים ולרמת ההתנסחות. כיתה ה', זוכר?

  2. עידית היקרה, נהניתי לקרוא את המאמר הזה. קולח וזורם, נותן הרבה מאוד ידע ומאוד פרקטי.
    בדיוק כמו שאני אוהבת.
    🙂

    • תודה, דורית יקרה. ידע מעשי הוא אחד המאפיינים החשובים ביותר בתוכן שיווקי. משתדלים… 🙂

  3. אחלה מאמר, מי אמר שתמיד צריך שהכל יהיה אי- זוגי בתיבת נח הסידור היה זוגות זוגות וכך גם הרעיונות….

    • דורית יקרה, תודה. תובנה נהדרת. כשחושבים על זה, תיבת נוח הייתה סוג של לצאת מהקופסה. וגם הבחירה הזוגית, בהקשר של כתיבה שיווקית, היא לצאת מהקופסה בהפוך על הפוך, כדי לשוב ולמשוך את תשומת הלב. אהבתי!

  4. עידית יקרה,
    כייף גדול לקרא את תכנייך.
    את עושה זאת בגובה העיניים והלב.
    קל להריח וללעוס את המטעמים שאת יוצרת.
    ובעיקר להתענג על כל ביס וביס.
    תודה,
    בני

    • תודה, בני. כמו שאני נוהגת לומר: מה שבא מהלב – נכנס אל הלב. וזה אולי הטריק הכי בנלי והכי חשוב לכל כותבי התוכן, באשר הם…

השאר תגובה