תוכן שיווקי: 7 דרכים פשוטות להכפיל את קצב הכתיבה שלכם – כאן ועכשיו

אם רק יכולתם לכתוב אותה כמות טקסט בחצי זמן, או להכפיל את הספקי הכתיבה שלכם באותו זמן נתון… נשמע קשה? זה לא רק אפשרי לביצוע. זה אפילו פשוט. כי לא חשוב כמה דברים יושבים לכם על הראש ומה עליכם לבצע, מה שמונע מכם לכתוב מהר יותר, זה אתם בלבד.

הנה ההסבר: לכל אחת ואחד מאתנו יש פרדיגמה שמכתיבה לנו את גבולות קצב הכתיבה שלנו. ברגע שמשתחררים מהכבלים והאמונות המגבילות, קל מאוד לטוס קדימה, ומה שלא פחות חשוב, להיכנס למצב תודעתי של כתיבה ללא מאמץ.

נשמע טוב? אם השתכנעתם, אני מזמינה אתכם להצטרף אליי למסע בן 7 תחנות ולגלות איך גם אתם יכולים לכתוב טוב יותר ומהר יותר בהרבה פחות זמן.

1. לפני הכל, יש להציב את השלד
אחד הדברים הכי יעילים, שעוזרים לי לכתוב יותר מהר ויותר ממוקד, הוא בניית שלד למאמר, לפני שאני מתחילה בכתיבה ממש. אני יודעת שזה נשמע רעיון כל כך פשוט, שזה כמעט מצחיק, אבל תכל'ס, רוב האנשים, גם כשהם יודעים עד כמה טיוטת שלד יכולה ליעל את הכתיבה, לא עושים עם זה כלום בפועל.

איך זה עובד? אפשר לקחת לדוגמה את המאמר שלפניכם:

  • הרעיון: הרעיון מתחבר לסדנת "תוכן בקלי קלות" שבה אני מלמדת איך לייצר רעיונות אפקטיביים ולחבר אותם לתוכן אפקטיבי
  • הכותרת: בנויה על נוסחה מנצחת שגם אותה אנחנו לומדים בסדנה, לצד עוד כמה וכמה נוסחאות לכותרות שוסיות
  • התוכן: אני שופכת רשימה של טכניקות שעוזרות לי, ואז אני מתחילה למלא את השורות בתוכן המתאים. ממש פיס אוף קייק.

ולמרות שזה נראה פשוט וקל להחריד, רוב האנשים לא עושים את זה. אז הנה מילה קטנה של עידוד: זה מה שעושה את העבודה בשבילי, ואני בטוחה שיישום נכון, יקצר גם את משך הכתיבה שלכם. 

2. לקבל החלטה: מאמר אחד – משימה אחת
הצעד הבא לכתיבה מהירה ויעילה הוא, להגדיר לעצמכם משימה אחת בלבד ולנפנף מהשולחן כל מה שעשוי להפריע בדרך להשגתה.

בעידן ה- TMI  ((Too Much Information שבו אנחנו פועלים, כשכל הגירויים של הרשתות החברתיות והאימייל מנצנצים לנו מכל עבר, זה לא פשוט, אבל ניסיוני האישי מוכיח לי שוב ושוב, שאם אני מתרכזת אך ורק בכתיבה, ודבר לא מלבדה, זה מגביר את התפוקה ואת מהירות הכתיבה באופן משמעותי. אבל ממש.

זה לא אומר שצריך להתנתק מהעולם לימים שלמים. אני נוהגת לקום פעמיים בשבוע בשעה ארבע בבוקר ולתת לעצמי מתנה: 4 שעות נקיות מרעש, בלי מייל, בלי פייסבוק, בלי טלפונים ובלי הסחת דעת. כשמשימות הכתיבה העומדות לפני ממש ממש רבות – אני לוקחת לעצמי יום שלם ללא רעשים. ד"ר יניב זייד, ידידי, ממנו למדתי את הטריק, קורא לזה "יום לבן". אני לא קוראת לזה בשם, אבל בשיטה הידועה של הגששים ("…אז תקום שעה אחת קודם…"), אני מכוונת פעמיים בשבוע שעון מעורר לשעה 04:00 ומתייצבת לפגישה בארבע עיניים עם המחשב. ממליצה גם לכם לנסות. פשוט לא להאמין כמה אפשר להספיק כשאף אחד לא שובר לנו את חוט המחשבה…

3. להשתיק את המבקר הפנימי
המחסום מס' אחת של כל כותב הוא המבקר הפנימי הנמצא בתוכו, ומחבל בכל ניסיון לעשות דברים במהירות וביעילות. אומרים שהמצוין הוא האויב של הטוב מאוד. נכון? והמבקר הפנימי שלנו אף פעם לא שבע רצון מהתוצאות. הוא דורש שלמות, כבר מהרגע הראשון, ועלול לשתק אתכם עוד לפני שיצאתם לדרך…

איך משתיקים את המנוול? מדברים אותו ומגיעים לעסקת טיעון הדדית: אנחנו נכתוב הכי טוב והכי יעיל שאנחנו יכולים, ובסופו של תהליך נביא את התוצר המוגמר לשיפוטו, ואז נערוך את החומרים הכתובים בהתאם לעצותיו הנבונות.

סוד הכתיבה היעילה הוא לכתוב תחילה, לערוך אחר כך. ולערוך זה לערוך… לא לחתוך פינות, לא להתעצל ולא לעצום עיניים.

4. לקבוע לעצמכם דד-ליין
אחת הדרכים הכי יעילות לחתוך בצורה משמעותית את הזמן המוקדש לכתיבת מאמרים, ותוכן שיווקי בכלל, זה להציב שעון מעורר ולקבוע מועד שאינו נתון לוויכוח לגמר המשימה.

פעם, הרבה לפני האינטרנט, כשעבדתי בעיתון "חדשות", היינו קובעים מועד להכתבת הכתבות לקלדנית. חמש דקות לפני צלצול הטלפון הצפוי, חי או מת, היה המאמר מתכנס אל סופו. כשהטלפון היה מצלצל – המאמר היה גמור.

כלל אצבע: אם אתם כותבים מאמר של 500 מילה, קחו שעון בישול וכוונו אותו ל- 10 דקות. אף אחד לא באמת מסיים מאמר בעשר דקות, זה ברור, אבל זה יכניס אתכם למסגרת של תחרות מול עצמכם ויגרום לכם לריכוז מקסימלי ולתוצאות מיטביות בזמן הנתון.

הצורך לעמוד בלו"ז הוא גם מתכון מצוין להשתיק את העורך הפנימי, שיגלה לפתע פתאום שיש לכם עוד כמה עניינים באג'נדה, מלבד לעבור לדום בכל פעם שהוא לא מרוצה… והדברים האלה, כמו עמידה בזמנים ובהספקים שקצבתם לעצמכם – הם לא פחות חשובים מאמות מידה איכותיות מופרכות שעלולות לתקוע אתכם, בגללו…

5. להיכנס לשגרת עבודה
כל מי שכותב בדרך קבע (שזה פחות או יותר כל בעלות ובעלי העסקים שאני פוגשת בשנתיים האחרונות), יודע, שהרבה פעמים מלווה תהליך הכתיבה בשגרת היערכות ייחודית ואפילו בטקס-שניים שהופכים להיות חלק מהכתיבה, ממש כמו המילים והרעיונות.

יוג'ין שוורץ, מגדולי הקופירייטרים האמריקניים אם לא הגדול שבהם, נהג לגייס שעון בישול. לשיטתו, יש להתיישב לשולחן עם קפה טוב, לכוון את הטיימר ל- 30 דקות, ולא לקום מהשולחן לפני שהטיימר מצלצל. מה עושים בינתיים? שותים את הקפה, מסדרים את השולחן, רושמים כמה מטלות שקופצות לראש, מלטפים את החתולה… רק דבר אחד לא עושים בשום פנים ואופן: לא קמים מהשולחן לפני שהטיימר מצלצל. ברגע מסוים תגלו שכבר עשיתם הכל חוץ מ… לכתוב… וזה מה שתתחילו לעשות, סוף סוף… תנסו. זה עובד. ועל הדרך, גם השולחן ייצא לאור מתחת לערימות הניירת, וגם החתולה תהנה…

6. משנה מקום משנה מזל
זה שכולנו משועבדים למחשב – זה ברור. אבל כדי לנצל את יתרונותיו, כבר לא צריך להתייבש באותו מקום ומול אותן ערימות ניירת מהלכות אימה מהסעיף הקודם… אפשר פשוט לקחת את המחשב הנייד ולהתמקם בבית הקפה השכונתי.

כן, אני יודעת. יש כאלה שצריכים שקט מוחלט כשהם כותבים. לכותבים מהסוג הזה, גם התקתוק של השעון הוא סוג של איום סביבתי. עבורי, דווקא הרעש מסביב פותח את המוח ומעורר את המחשבה. ויש גם איזו תחושת מחויבות לכתוב, כי כולם מסתכלים… לאחרונה, גיליתי גם את הקסם של עבודה עם המחשב הנייד במעמקי הפוך. החתולה לצדי, חדר השינה מרגיע, והכתיבה זורמת בהנאה.

אז כשזה מגיע אליי, כל דבר שלוקח אותי מהסביבה המוכרת לעייפה של שולחן העבודה – מבורך ומעשיר את אוצרות הרעיונות והאנרגיות שלי. מה אצלכם? תחשבו על הפעם האחרונה שכתבתם והרגשתם שהתוכן שלכם זורם בקלות. מתי זה היה? איפה הייתם? מה היה מיוחד באותו מעמד כתיבה? נסו להבין מה הניע אתכם אז ושחזרו את הרגע.

7. למצוא את הברק בעיניים ואת השיר בלב
בתחילת השבוע ישבתי בכיכר סן מרקו בוונציה וצפיתי בתהלוכה של קרנבל המסכות. התופים הלמו והרעידו את מרצפות הכיכר. משלחות ססגוניות עלו ובאו לבמה בתלבושות מרהיבות של בדי ברוקד, משי וקטיפה. ההמון הריע. המוסיקה צווחה. אפשר היה להרגיש את החשמל באוויר.

ולמה אני מספרת לכם את זה? כי בתוך כל המהומה, בקור אימים ובידיים עטויות כפפות, מצאתי את עצמי ממלאת בהתלהבות עמודים על עמודים של מחברת ספירלה, פשוט לא הצלחתי לעצור. הקסם שנשפך סביבי, התשוקה להעביר אל הכתב את הצבעוניות המרהיבה ואת ההתרגשות הגדולה, הובילה את העט על הנייר כמעט מעצמו…

התלהבות היא אחד הכלים הכי יעילים לאפקטיביות ביצועית. כשאנחנו מתלהבים, כשהתשוקה בוערת בתוכנו, כשיש לנו אש בעיניים – הכל הולך הרבה יותר בקלות. גם הכתיבה.

לכן, הטיפ האחרון שלי הוא זה: תנו לעצמכם להתלהב, להיסחף, להצמיח תשוקה ענקית ומעורבות גדולה בנושא שבו אתם עוסקים. ההתלהבות תעבור דרך המילים. הכתיבה תהיה קלה יותר והקריאה תהיה מעורבת יותר. הרבה יותר.

עד כאן 7 טיפים לכתיבה מהירה ואפקטיבית. אבל כיוון שהגעתם עד כאן, הנה עוד טיפ מחוץ למניין, ואותו אני אוהבת במיוחד:

8. הדברים הטובים באמת קורים בצורה לא מתוכננת
אם גם אתם משתמשים בתוכן ככלי שיווקי (כמו 91% מבעלי העסקים בארה"ב, נכון לסוף 2012), ברור לכם היטב שלמושג "מוזה" אין שום מקום באג'נדה העסקית שלכם. מוזה זה נחמד לשירי אוהבים, לא לתוכן שיווקי שאמור לייצר הזדמנויות מכירה ולקוחות.

אז מה עושים כשצריך לכתוב, והמוזה לא שורה עליכם? קוצבים זמן נתון ומציפים את המוח במילים. אם אין לכם שום רעיון לכתוב עליו, אבל ממש כלום. נאדה. גורנישט. ריין דה טו -תתלבשו על מילה אקראית ותכתבו אותה. שוב ושוב ושוב, עד שתגיע מילה אחרת… פשוט תשפכו כל מה שעולה לכם בראש. שייך לא שייך – לא משנה. תעלו את זה על הכתב. כשהשעון יצלצל – עצרו. עכשיו יש לכם את כל הזמן שבעולם לעבור על מה שכתבתם, ולברור מתוך ערימות התבן את הבר.

לסיום:
לכל אחת ואחד מכם יש בפנים כל מה שנדרש כדי לכתוב מהר יותר, טוב יותר ומכוון יותר. מה שדרוש לכם באמת, כדי לייצר תוכן בקלי קלות, שיעשה עבורכם את העבודה השיווקית, זאת התנעה והנעה לפעולה. כל השאר – בידכם.

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

10 Comments

  1. דרך נוספת להכפיל (אולי אפילו לשלש) את קצב הכתיבה :
    מבקשים מהילדים…. או פשוט מבקשים ממיקור-חוץ.
    לא תמיד זה טוב כמו מה שאתם תכתבו , אבל לפעמים, אם זה המקור הנכון – זה יוצא כל כך טוב שזה תענוג!

    • תודה, דן… אבל… לא הבנתי. מבקשים מהילדים? האם התכוונת לעובדים? זה בהחלט מקצר את זמן הכתיבה שלך, אבל מעביר את המאמץ אליהם. אם אתה משלם משכורות – אתה משלם את הזמן הזה… אז גם את הכתיבה שלהם כדאי ליעל. אני ממליצה לקרוא את המאמר ולרשום רעיונות ליישום. בהצלחה!

  2. פוסט מצויין. אהבתי מאוד.

    • תודה שלומית. אני שמחה שקלעתי לטעמך ולענייניך.

  3. שליטה טובה מאוד בתוכנות שעובדים איתן ובדפדפנים שמשתמשים בהם, עבודה עם מחשב חדיש ומהיר ופיתוח מיומנויות של חיפוש באינטרנט ומחוצה לו יכולים להקל על העבודה ולמנוע עיכובים.
    🙂
    נאוה

    • תודה, נאוה. מסכימה לגמרי. בלי כלי העבודה המודרניין והשליטה בהם – אנא אנו באים…

  4. כיף לקרוא.
    אפשר להוסיף לרשימה:
    א. ליצור פורמטים / שלדים שחוזרים על עצמם – כך שלא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם.

    • הי אוהד ותודה. אכן, פורמטים קבועים, או תבניות, הן כלי מעולה לחסכון בעבודה ובזמן. אחלה רעיון!

  5. וואו! זה ממש עובד. ישבתי עם שעון, שמתי עשר דקות והתחייבתי לכתוב 500 מילים. בניתי שלד, כתבתי כותרת טובה לפי השיטות שלמדתי כאן, ומילאתי את השלד בתוכן. לקח לי 8 דקות וכתבתי 600 מילים. בומבה של שיטה ליצירת תוכן.תודה!

    • בוקר טוב מרק! עשית לי את היום! שמחתי מאוד לקרוא שהשתמשת באחת השיטות שהצגתי בבלוג, והצליח לך! נהדר! תמיד שמחה לעזור, ותמיד שמחה לשמוע שאני עוזרת!

השאר תגובה