תוכן שיווקי: בלי לעשות את זה, אין סיכוי שמישהו יקרא את המאמר שלך…

אינטרנט זה לא עיתון ולא ספר. זאת במה תקשורתית שאנחנו מגיעים אליה על הדרך, מתוך רצון למצוא תשובה לבעיה או שעשוע לרגע.  

ברוב המקרים, כשאנחנו גולשים – אנחנו מוקפים אנשים, רעש ומחויבויות אחרות שדורשות את תשומת הלב שלנו. בכל המקרים, כשאנחנו גולשים – אנחנו עם אצבע בהיכון על העכבר. לא מתאים? לא מעניין? לא מושך? היינו שם… 

זאת ההתנהגות האינטרנטית שלנו. זאת בדיוק ההתנהגות האינטרנטית של הקוראים שלנו. בלי עריכה מתאימה – מירב הסיכויים שאף אחד לא יטרח לקרוא את מה שיש לנו להגיד. הכללים שיהפכו את המאמר שלך ללהיט התורן של הרשת – במאמר שלפניך. 

הייתה לי היום חוויה מכוננת. במסגרת תחקיר לכתבה עבור לקוח, הגעתי לכתבה באתר שלא אזכיר את שמו, ועיניי חשכו. מכירים את עמודי הפובליציסטיקה של עיתון "הארץ"? משהו כזה: סדין צפוף של אותיות, ללא פסקאות, ללא רווחים, ללא הדגשות… בלתי קריא בעליל. כיוון שהכותרת הבטיחה שאמצא בתוך הכאוס מידע מהסוג שחיפשתי, לקחתי הרבה אוויר והתחלתי לקרוא. בשורה התחתונה: התוכן היה לא רע בכלל. אבל אלוהים אדירים, מי יכול לקרוא מה שכתוב, כשזה כתוב בצורה כזאת…

כשסיימתי לקרוא, חשבתי לעצמי על עוגמת הנפש של הכותב, שהשקיע ידע ומחשבה בתוכן, אבל זרק אותו לאוויר העולם בלבוש כל כך בלתי הולם, ועל ההחמצה הגדולה של רוב-רובם של הקוראים, שלא יטרחו להתעמק בפיסת תוכן כל כך לא מזמינה ולא ידידותית למשתמשים, ויחמיצו את הידע הרבה שהושקע בה.

כדי לחסוך ממך את עוגמת הנפש הזאת, החלטתי להקדיש את הפוסט השבועי שלי לרענון כללי הכתיבה והעריכה האינטרנטית. וכדי לוודא שהדברים לא רק נקראים, אלא גם נעשים – הוספתי לך מתנה קטנה בסוף המאמר: צ'ק ליסט קצר ואפקטיבי. כך יהיה באפשרותך לוודא שעמדת בכל הכללים כהלכה, ונתת למאמר שלך את הניראות הדרושה לו, כדי שיוכל למשוך את עיני הקוראים בצורה נכונה ולמלא את יעדיו השיווקיים, עבורך.

כלל מס' 1: נא לפרק את הטקסט
אנשים לא קוראים. אנשים עוברים על הטקסט בריצה, מחפשים סיבה לעצור, אבל הרבה פעמים נשארים בלי אוויר. מה זה אומר מבחינת התוכן שלך? זה אומר לפרק, לרווח, לשים כותרות ביניים ולשבץ רשימות ממוספרות או רשימות בולטים – בכל הזדמנות ראויה. זה אומר משפטים קצרים ומקטעים מלוכדים. הרמה הנדרשת היא רמת הפנייה לילד בן עשר. כן, זאת לא טעות. ילד הן עשר. וזה לא אומר שהקורא שלך אידיוט. הוא לא. הוא עסוק. הוא רוצה מידע שימושי, מעשיר או משעשע, לא מדע טילים.

כלל מס' 2: להציג טקסט קריא, בבקשה
כמי שמבלה ימים ולילות מול המסך, אין דבר שנוא עליי יותר מאתרי נגטיב – עם רקע כהה וטקסט צבעוני. רק מהמחשבה על אתרים כאלה – כואבות לי העיניים, וכשאני פוגשת אחד כזה בדרך – אנחנו בדרך כלל נפרדים לאלתר, ולא כידידים. בה במידה אני מתרחקת מאתרים עם פונטים בגודל של נמלי אש דרום אמריקניות (קטנטנות, אבל קטלניות), ו/או בצבע אפור חלבי בהיר (מתאים לי לסוודר, אבל לא לקריאה…)

מאחר שאנחנו בדרך כלל מייצגים את המכנה המשותף של העדפות הקוראים שלנו, זה הרגע לאמץ את המימרה: "מה ששנוא עליך – אל תעשי לחברתך", ולא לעשות את זה לקוראים שלך!

כלל מס' 3: להשתמש בתמונות בתבונה
בכל מה שנוגע לצירוף של טקסט ותמונות, הסטטיסטיקה חד משמעית כשמש בצהרי קיץ: הוספת תמונה מעלה את אחוזי ההיענות של הקוראים בכ- 37%. זה הרבה, וזה בהחלט שווה את המאמץ או את ההשקעה, או את שניהם.

כשלכל אחת ואחד מאתנו יש מצלמה איכותית בכיס, לא צריכה להיות שום בעיה לתכנן צילום אילוסטרטיבי, שיתגבר את התוכן בהמחשה מתאימה מבלי לעלות לנו דבר. חשוב מאוד שיהיה קשר הגיוני בין הטקסט והתמונה, והכי חשוב: לגבות את התמונה בטקסט חלופי – גם לטובת גולשים עם ראייה לקויה, וגם לטובת עכבישי החיפוש, שהם פחות או יותר היחידים שעדיין לא ראו (ולא יראו) את הנשיקה הקונטרוברסיאלית של בר רפאלי והחנון אדמדם הלחיים (אבל הם בטח קראו את ערימות השטויות שנכתבו סביבה)…

כלל מס' 4: לשלב ביטויי מפתח בחוכמה
במציאות שבה קרוב ל-90% מההחלטות הצרכניות מתחילות במנוע חיפוש, וכאשר הדבר היחידי שמנועי חיפוש יודעים לזהות הוא מילים – פשוט לא הגיוני לייצר תוכן, בלי לבדוק תחילה מה הקוראים שלך מחפשים. חיפשת? מצאת? עכשיו לאט לך. להרגיע… ביטויי מפתח זה לא פטישים של יום העצמאות. חשוב מאוד לשלב אותם במקום הנכון ובמינון הנכון, מבלי למשוך אש, או כמו שמט כץ (איש הקשר של גוגל עם פשוטי עם-הגולשים) אומר: בלי לגרום לקורא להרים גבה…

באחד ממאמרי המומחים קראתי, שהשילוב האופטימלי של ביטויי מפתח הוא כזה, שקורא לא מיומן לא יבחין כלל שהם שם, או בפרפרזה על סלוגן החזיות הידוע: לכתוב עם. לקרוא בלי.

כלל מס' 5: להיפטר מכל הז'רגון המקצועי
יש סוג של בלאק מג'יק בז'רגון מקצועי שנעשה בו שימוש בשיחה עם ליימנים מחוץ לברנז'ה. איכשהו, זה נותן לנו הרגשה עילאית של מקצוענים, שם אותנו בעמדת כוח של יודעי דבר ומייצר לנו הילת מומחים בהבל פה.

נכון או לא נכון? נכון, אבל לא מומלץ. תתעוררו, חברים. אנחנו חיים ופועלים בעידן חברתי, שבו כולנו מחפשים משמעות וכולנו רוצים להשפיע. במקום להתנשא ו/או להרתיע עם טרמינולוגיה ברנז'אית מפוצצת – הרבה יותר עדיף לדבר בגובה העיניים. להסביר, לחלוק, לשתף ולהקל על הקוראים להתחבר ולהרגיש בבית. הקוראים שלך לא רק יבינו (סוף סוף) מה כתוב בבלוג שלך. הם גם יאהבו אותך יותר… עידן חברתי, אמרתי?

כלל מס' 6: לשמור על ניקיון הסביבה
ולא… אני לא מתכוונת לאיסוף עטיפות ארטיקים מהמדרכה, אלא לניקיון הסביבתי שבו הקוראים שלך קוראים את התוכן שלך. כל מודעה צדדית, באנר קופץ, לינק או עיצוב פלאש מתחלף הם הסחת דעת אופציונלית, שעלולה להסיט את הקורא שלך מהעיקר, ולעתים (במיוחד כשמדובר בלינקים) – לזרוק אותו מהאתר, לעולמי עד…

הנה סיפור: לפני כמה חודשים נכנסתי לאחד האתרים האהובים עליי, וגיליתי שהמקום המוכר והאהוב נפל קורבן למתקפת פרסומות מעצבנת, שכל קסמי הדילוגים לא יכלו לה. כשלא הצלחתי למצוא שום פתח מילוט מהסחות הדעת ובזבוז הזמן, נפרדתי מהאתר לבלי שוב. אותי הם הפסידו. אני בטוחה שלא הייתי היחידה, וחבל.

סוג אחר של רעש סביבתי (שלא לומר זיהום) הם לינקים הזרועים בתוך הטקסט ללא הבחנה. שלא יובן לא נכון. אני בעד לינקים. בעיניי, היכולת לעבור ממקום למקום בקליק אחד – היא הפלא הכי קסום של האינטרנט. אבל… כל דבר במידה, ולא רק במידה – גם בצורה נכונה.

אז הנה שלושה דברים חשובים שיש לי לומר לך בנושא לינקים:

  • כלל אצבע: לא יותר משני לינקים לפסקה
  • לא לשכוח לתת הוראה מפורשת לפתוח את הקישור בחלון חדש, כדי שלקורא תהיה אפשרות להציץ בקישור ומיד לחזור בחזרה אל התוכן שלך
  • אמרת שלום ל"הקליקו פה"? זה הזמן. במקום לבזבז מילים על המובן מאליו – מומלץ לתת ללינק כותרת בעלת משמעות, כדי שהקורא יידע במה מדובר.

כלל מס' 7: לא להתפזר יותר מדי
אז אחרי שטרחת והפרדת, ושמת בולטים, ונתת כותרות משנה מובלטות, ואחרי שווידאת שגודל הפונט נעים ונוח לקריאה ושהתמונה מתאימה ויש לה טקסט אלטרנטיבי; אחרי שבדקת מה ביטויי המפתח שהקוראים שלך מחפשים ושיבצת אותם בתוכן בחוכמה, ואחרי שנפטרת מהביטויים המקצועיים המפוצצים ווידאת שהלינקים והמודעות באתר לא מבריחים את הקוראים – כל מה שנשאר לך לעשות זה להתמקד. פשוט להתמקד בנושא, בלי להעיק על הקורא ביותר מידי סיפורים צדדיים ועלילות משנה. אפשר להגיד את זה כך: השקעת כל כך הרבה מאמץ ואנרגיה להביא את הקורא למאמר. עכשיו עליך לתת לו סיבה טובה להישאר שם.

אף אחד לא אמר את זה נפלא כל כך כמו אלי וולך בסרט האלמותי "הטוב, הרע והמכוער": אם אתה צריך לירות – תירה, אל תדבר". אם ברצונך להעביר מסר – עליך להגדיר לעצמך את המטרה, לבנות את מתווה המאמר ולדבוק בו.

כלל מס' 8: להגיד לקורא מה לעשות בתום הקריאה
שבעת הכללים הראשונים נועדו לשפר את ניראות התוכן שלך בעיני הקורא. הכלל השמיני הוא בשבילך, והוא שיהפוך את התוכן שלך ממקבץ מילים מסודר למכונת שיווק משומנת. בשפה המקצועית קוראים לזה "הנעה לפעולה" או CTA = Call To Action, אבל אמרנו שעדיף לוותר על הז'רגון ולדבר בגובה העיניים… אז כל שעליך לזכור הוא… פשוט להגיד לקורא מה לעשות בתום הקריאה. למשל: להרים טלפון, להוריד קובץ, למלא פרטים או לקפוץ 10 פעמים על רגל אחת… כמו שכל בית צריך מרפסת, כל תוכן שיווקי צריך הנעה לפעולה וכל קורא צריך שיגידו לו מה לעשות. מה, הוא לא יודע? אולי כן ואולי לא, אבל למה לך לקחת צ'אנסים… יותר פשוט ויותר נכון להגיד.

זהו. רק שמונה כללים, אבל הכללים האלה יעשו את ההבדל הגדול בין תוכן שיווקי שימשוך את עיני הקוראים, יעודד אותם לקרוא, ירכוש את לבם ויפתח את כיסיהם, לבין תוכן… מממ… שקוף ומבוזבז.

עכשיו, כשכל הכללים לפניך, נגמרו התירוצים ואפשר לכתוב את המאמר שתמיד רצית, כמו שצריך. כמו שכדאי. וכמו שהבטחתי, הנה גם צ'ק ליסט שיסייע לך למלא את כל הכללים ולהוציא מתחת ידיך מאמר מושלם.
כל שעליך לעשות הוא למלא את הפרטים (יש לי מתנה מקסימה ליומולדת של קוראיי, אז ממש כדאי למלא גם את הנתון הזה, למרות שהוא לא הכרחי…) והצ'ק ליסט לכתיבה אינטרנטית מושלמת – יגיע אליך, היישר לתיבת הדואר.

עכשיו תורך. חלקתי אתך את מחשבותיי ועכשיו אשמח לשמוע את מחשבותיך. האם הנקודות שהעליתי נראות לך? האם יש לדעתך כללים נדרשים נוספים לכתיבה מושכת ואטרקטיבית? ומהם? קדימה, הרצפה כולה שלך… 

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

20 Comments

  1. אכן התוכן חשוב אבל כדי שמי שהוא ירצה להציץ בו,"
    האריזה" שלו צריכה להיות אסתטית ונעימה לעין.
    הקנקן ומה שיש בו צריכים להיות מושכים כדי שיסתכלו בהם

    • תודה, לאה. מסכימה לגמרי.

  2. כרגיל , גם המאמר הזה מצויין ומלמד .
    והערה קטנה בהתייחס לסעיף 3 :
    50% מהטראפיק באינטרנט מוקדש לצפייה בסרטים . ( מתוך אתר איגוד השיווק הישראלי יולי 2012 ) ,
    וכמו שאומרים אצלנו בשכונה : פיפטי – פיפטי .
    והנתון הזה מדגיש את חשיבות הכתיבה השיווקית הטובה

    • הי יוסי, תודה על התגובה ועל ההערות הבונות. אכן, לא התיחסתי לנושא הסרטונים, אבל הערת הניראות לגבי התמונות נכונה גם לגבי סרטונים. בלי מילים זה לא עובד… לפחות לא בטכנולוגיות הקיימות. אגב, עניין הצפייה בסרטים מתחבר ישירות למטרות הגלישה – פתרונות ושעשועים.

    • כל עצה שלך פנינה . את מפרטת את הנוסחאות לפרטים ועושה אותם פשוט….פשוט….
      תודה

      • תודה לילית יקירתי, שמחה להיות לעזר. הדברים הם פשוטים. ממש אין סיבה לסבך… 🙂

  3. אהבתי את הפשטות בכתיבה שלך…

    • תודה יוסי. אני מניחה שהכוונה היא לכתיבה מדברת, בגובה העיניים. זה מה שהמאמר ממליץ לעשות וזה מה שאני אוהבת לעשות. בעיניי, אני בכלל לא כותבת. אני מדברת במילים כתובות, מחוסר ברירה… כך אני מלמדת את תלמידיי ומנחה את לקוחותיי. ואז – הכתיבה באמת פשוטה וזורמת בקלות. בהצלחה.

  4. עידית תודה על המאמר המועיל והיעיל.
    היה נחמד לעקוב כיצד הדגמת בעצם הכתיבה שלך את העקרונות שעליהם כתבת.
    שאלת אם יש לנו עוד כללים להוסיף, הנה משהו קטן: רבים מהכותבים מכבירים בגופנים. 2-3 צבעים, 2-3 צורות הדגשה, ושינויי גודל.
    קראתי פעם המלצה – 3 גופנים במאמר. זהו. 1. גוף המאמר, 2. הדגשת מילים חשובות, 3. כותרות.

    שוב תודה ולהתראות מעל גלי הרשת.

    • תודה עפר על תגובתך מאירת העיניים. אכן, עומס של גופנים שונים בצבעים ובגדלים שונים – מעייף, מבלבל ומסמן למנועי החיפוש על אופציה לספאם. אני נוהגת לומר, שאם הכל מוגדש – דבר אינו מודגש. לכן, אני בעד שימוש בגופן אחד בלבד, צבע נוסף אחד להדגשה, בחכמה… ושימוש בגדלי פונטים שונים לכותרות ולכותרות הביניים – בצורה אחידה. תודה על ההרמה להנחתה!

  5. לגבי הנראות של הטקסט: "האריזה של הטקסט" – אפשר להוסיף שימוש בקווים מפרידים, שימוש במסגרות, וכתיבת הטקסט בטורים. כל הדברים הללו יכולים במקרים מסויימים להקל על הקריאה.

    • תודה, נאוה. רעיונות מצוינים, רק בזהירות… לא להעמיס יותר מדי הפרדות, שיצרו פקק תנועה…

  6. התגובה שלך כאן
    מסכימה עם הכל, כולל התגובות. דבר נוסף: שגיאות לשוניות ושגיאות כתיב
    כשאני קוראת מאמר של "מומחה בתחומו" שיש בו שגיאות לשוניות ושגיאות כתיב – ערכו יורד בעיני. שמחתי לקרוא את המאמר שלך שהוא נקי מכל אלה. אין צורך ב"עברית של שבת" אבל חשוב שתהיה נכונה וללא שגיאות.
    תודה.

    • ציונה, אני מסכימה במ' רבתי :). לתלמידים אני אומרת: פשוט זה לא פושט! וכמוני כמוך, שגיאות כתיב ממתגות בעיניי את הכותבים, יהא התוכן אשר יהא… גם בדיבור… מה לעשות… אנחנו דור שכזה… תודה!

  7. טיפים מועילים מאד … שמח ליישם אותם גם בכתיבה שלי ובכלל טובים לכל בעל אתר שמוסיף תכנים בעצמו… שתפתי את זה גם בפייס. בעניין מילות המפתח הן צריכות להיות כ3-4% מהתוכן ושהקורא באמת לא ירגיש שהן נמצאות בצורה מאולצת בתוכן.

    • תודה, דני יקר. כמוני כמוך, אין לי ספק ששילוב מילות חיפוש בטקסט חיוני לתפקוד השיווקי שלו, אולם בה במידה, חשוב לשבץ אותן בחוכמה ובצורה מושכלת, כדי ששכרן לא ייצא בהפסדן. תודה על השיתוף. תודה על הערך המוסף. תודה על הפידבק החיובי – תמיד.

  8. אני הולך ליישם במיידי באתר שלי ובדף הפייסבוק העסקי שלי, תודה

    • תודה, נחל, ובהצלחה!

  9. מצוין. נהניתי מכל נקודה והצורה בה את מיישמת את זה בעצמך במאמר.
    תודה !
    שמחה ואהבה, נחשון מזרחי – טיפול משלים

    • תודה גם לך נחשון, והצלחה ביישום ובכלל!

השאר תגובה