שיתוף ידע הוא יתרון – כשעושים אותו נכון!

במסגרת שיטוטיי ברחבי הרשת בעקבות עדכונים וחידושים בנושא שיווק מבוסס תוכן, גיליתי מחקר אקדמי מעניין שבדק את ההשפעה של שיתוף ידע על המוניטין והאמון כלפי החברה המשתפת. מסקנות המחקר: כאשר חברה משתפת בידע באמצעות בלוג חיצוני – המוניטין שלה והאמון כלפיה מזנקים באופן משמעותי.

אז עכשיו, הבה ניכנס לעניין קצת יותר לעומק, כי יש בו כמה קווי מחשבה שיכולים להצביע על דרך שבה יש גם באפשרותך לנצל את היתרונות המופלאים של שיווק מבוסס תוכן באינטרנט, ובאופן ספציפי יותר – בבלוג העסקי שלך.

עידן האינטרנט הפך את הידע האנושי לסוגיו למטבע עובר לסוחר. ידע בכל תחום, בכל עניין ומכל סוג וטבע, נגיש לכל אחד בכל זמן נתון, בדרך שלא הכרנו בעבר. כבעלי עסק,  אנחנו נדרשים לרענן את אסטרטגיות השיווק שלנו כדי להשתלב במציאות החדשה של שיתוף ידע, והשאלה הגדולה שעלינו לשאול את עצמנו, כמובן, היא: מה זה נותן לנו, והאם מה שזה נותן לנו שווה את ההשקעה ואת הנתינה בחינם, של ידע שצברנו ורכשנו לעיתים בכסף רב ובהשקעה גדולה.

ידע בעל ערך – למי?
ערך הידע נמדד במידה רבה על פי המקור המספק אותו, ולא פחות מכך על פי הצורך של מי שמקבל אותו ועושה בו שימוש. עסקים רבים, בעיקר מהדור הישן, עדיין מתייחסים לידע כאל יתרון תחרותי שיש לשמור עליו מפני מתחרים. לתפיסתם, ידע שחולקים עם כל העולם ואשתו דרך האינטרנט, מאבד את אפקט היתרון התחרותי שלו. אם כך הדבר, אזי לגיטימי לשאול, למה בעצם לחלוק ידע כזה מלכתחילה? האם לא נכון יותר לשמור את הקלפים קרוב לחזה, כפי שנהגו דורות רבים של בעלי עסקים עד שהבליח עידן האינטרנט וטרף להם את הקלפים, או שמא… המציא את המשחק מחדש… ?

לשמור או לנצור? זאת השאלה!
גם בעידן של שיתוף ונדיבות כקוד התנהגות רווח, עושה רושם שהשאלה הזאת עדיין לגיטימית, ויש מקום להעלות אותה ולבחון אותה לעומק.

אם הידע שלך הוא נכס אסטרטגי של העסק (כמו יתרון תחרותי), אתה בוודאי לא רוצה שהמידע הזה יגיע אל המתחרים שלך. אמת? ובכן, המחקרים מראים שהביצועים של חברות דווקא משתפרים, כשהן חולקות ידע עם בעלי ברית אסטרטגיים. יתירה מכך. עוד הוכח במחקרים, שכאשר מישהו חולק את הידע שברשותו, על הדרך הוא גם רוכש עוד ועוד ידע, וזה בהחלט שיקול שיש לקחת אותו בחשבון. דבר נוסף שהתברר במחקר הוא, שאנשים לא ממהרים להעביר ידע שמצאו ברשת, אלא אם יש להם אמון במקור הידע והם מעריכים אותו כבעל מוניטין בתחומו.

שיתוף ידע משפיע על תפיסת המוניטין ברשת
המחקר ממליץ על שיתוף ידע ברשת, משום שהוא משפיע על מדדי הביצוע המרכזיים כפי  שהחברה מגדירה אותם לעצמה. למשל, כשחברה חולקת ידע  –  המוניטין שלה גובר, ונוצר אמון בינה לבין הקורא כשנוצר אמון, הקורא מוכן יותר להתמסר לחברה ולהמליץ עליה. מוניטין הוא מרכיב חשוב במדדי הביצוע של החברה, כי הוא משפיע על העמדות וההתנהגות כלפי החברה. מחקרים נוספים מראים כי שיפור במוניטין מוביל ליותר שביעות רצון אצל לקוחות ועובדים כאחד.

לא על הבלוג העסקי לבדו
כתיבת בלוג מקלה על חברות לשתף את הידע שברשותן עם העולם. ברגע שהבלוג מוגדר כציבורי על האינטרנט, המידע שבו פתוח לכולי עלמא, וקל מאוד להעביר ולמשוך את הידע הזה הלאה. במציאות שבה יש היום למעלה מ- 2.5 מיליארד תוצאות גוגל למילת החיפוש "בלוג", פירושו של דבר הרבה ידע, הרבה מאוד ידע, המון ידע, ורובו ככולו נגיש לכל חפץ. חלק גדול מהבלוגים הללו מייצגים חברות וארגונים, בשני אופנים משלימים: בלוגים פנים-ארגוניים, ובלוגים חיצוניים, המופעלים ונכתבים על ידי גורמים עצמאיים מחוץ לארגון.

בלוג פנים-ארגוני קל יותר לתפעול ולשליטה אבל משפיע פחות
המחקר ממליץ לחברות לחלוק ידע לא רק בבלוג הפנימי שלהן, אלא גם להתארח בבלוגים של גורמים עצמאיים מחוץ לחברה. על הדרך, חשוב ביותר לבחון את אמינות הבלוג שבו מדובר. ככל שהאמינות גבוהה יותר – תהיה החשיפה בעלת השפעה טובה יותר על החברה.

סוף דבר:
בכל הנוגע לשיתוף ידע, ממליץ המחקר לחברות לבחון היטב איזה סוגי מידע הן מוכנות לחשוף וכמה רחוק הן מוכנות ללכת עם החשיפה. ידע לשיתוף לא חייב להיות בעל ערך אסטרטגי, קובע המחקר ומסכם כי בכל מקרה, יש למצוא את האיזון הנכון בין הגילוי לבין הכיסוי.

מה קורה אצלכם? האם אתם מנהלים מדיניות מבוקרת של חשיפת ידע? או שאתם מאמינים כי בעידן הפתיחות של האינטרנט ממילא רב הגלוי על הנסתר?

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

0 Comments

השאר תגובה