תוכן איכותי? זה לגמרי בידיים שלנו, אם יודעים מה ואיך לעשות…

מי שלא שמע עדיין את הביטוי "התוכן הוא המלך" – שיקום. אף אחד לא קם? ברור… אלא שלעתים, יש פער גדול בין להכיר לבין ליישם… תוכן הוא לא סתם המלך. תוכן הוא חלק בלתי נפרד מקידום ומיתוג האתר והעסק העומד מאחוריו. מחלקת SEO של zap דפי זהב, עסוקה בימים אלה בשיפור התוכן בכל אתריה (בעיקר באתרי הלקוחות). לרגל שיפורי ה-On-site הבאים עלינו לטובה, החלטנו לחזור לנושא הלעוס-אך-מאוד-חשוב של תוכן איכותי. מאמר אורח של עמית אדלר – איש קידום אתרים בחברת זאפ דפי זהב.

לפני שנגדיר מהו תוכן איכותי, עלינו להגדיר תחילה מהו תוכן בכלל. אז מה זה תוכן? המממ… זה פשוט… כיוון שתוכן זה הכל: החל מהטקסט המילולי דרך הביטוי הוויזואלי (תמונות, אינפוגרפיקה) והאינטראקטיבי (וידיאו, גאדג'טים, אנימציה) ועד בכלל. כל מה שאתם מייצרים באתר שלכם הוא תוכן.

ועוד מילה קטנה לפני שנתחיל: המאמר שלפניכם מתאים במיוחד למנהלי אתרים, למנהלי / עורכי תוכן, למקדמי אתרים ו/או ארגונים המשווקים באינטרנט (בדגש על אתרים עסקיים ומסחריים), והוא יתרכז בהגדרת איכותו של תוכן באופן כללי. אחרי הכל, בלי תוכן טוב אין הצדקה לקיומנו. אז הנה, מתחילים.

לפני שאתם כותבים תוכן איכותי – היפטרו מהתוכן הירוד
תוכן איכותי משמעו, ראשית כל, הסרה של כל מה שאינו עומד בקריטריונים סבירים של איכות. פשוט תגידו ביי ביי לתוכן ירוד – באיכות וברמת הערך לקוראים. רוצים לדעת למה כל כך חשוב להעיף מהאתר תכנים שעונים על דרישת "200 מילים ב- 30 שקלים", עוד לפני שבכלל מתחילים לדבר על מה להכניס לתוכו? תחשבו "פנדה". לא הדובי. העדכון של גוגל, שהחליט לחסל את חוות הספאם ולפנות את הבמה לתוכן איכותי, גם במחיר של ענישה. חד משמעית, תוכן ירוד פוגע באתר כולו.

איך יודעים? מה יכוון אותנו בדרך לתוכן הקולע לטעמם וחיפושיהם של המשתמשים?
אה, בואו נתחיל עם 3 קריטריונים בסיסיים:

  • עלינו להבין מה האתר אמור לספק למשתמש: מידע בלבד? אמצעי ליצירת קשר? אמצעי לרכישה מקוונת? או אולי הכל כולל הכל
  • עלינו לדעת מה העסק שמאחורי האתר נותן באמת ובתמים: כי אם תייצרו תוכן שמנסה למכור משהו שלא מוצע על-ידי העסק, עשיתם עבודה גרועה. זה קורה בעיקר בעולם ה-SEO, כאשר מנסים לדחוף בכוח עוד כמה מילות מפתח באתר, בלי שיש להן רלוונטיות למוצרים ו/או השירותים האמיתיים בעסק
  • עלינו להכיר סיגנלים התנהגותיים המעידים על איכות העמוד: כמות ביקורים נמוכה או לא קיימת; כמות נמוכה של צפיות-דף ייחודיות; זמן שהייה נמוך באתר; אחוזי נטישה גבוהים. את התשובות ניתן למצוא ביישומי אנליטיקס למיניהם.

(הפרמטרים בסעיף 3 אינם חד משמעיים כשהם מגיעים כל אחד בנפרד, ותמיד כדאי לבחון אותם מול נתונים נוספים, כמו: Split Test, מפות חוֹם ועוד. אבל כאשר רוצים מבט כולל על איכות העמודים באתר, הנתונים הגולמיים שצוינו בסעיף זה, מסייעים לנו להבין איזה עמוד נותן לגולש את מה שחיפש, ואיזה.. ככל הנראה כשל במשימה…).

ואיך יודעים מהו תוכן ירוד או לא איכותי, ומה יש לגוגל להגיד עליו?
זה פשוט. במאי 2011, סמוך להולדתו של עדכון פנדה, הציעה גוגל 23 שאלות לבדיקה האם פנדה השפיע או ישפיע על האתר. 23 שאלות לבדיקה זה לא מעט, וכמובן שלא תמיד ניתן ליישם את כל הפרמטרים. אבל הם בהחלט מסייעים לנו להבין, איך גוגל רואה את האופן שבו הגולשים רואים את התוכן באתר. וזה – מאוד מאוד חשוב.

אז… עכשיו שאלו את עצמכם את השאלות הבאות בהקשר לאתר / לתוכן באתר (ואם יש באפשרותכם לחלק שאלונים לגורמים חיצוניים ו/או לקבוצות מיקוד – לכו על זה): 

1. האם אתה סומך על המידע המופיע בעמוד?
2. האם המאמר נכתב על-ידי מומחה או מישהו נלהב המבין את התחום, או שהוא סתם מאמר שטחי ורדוד?
3. האם באתר יש מאמרים משוכפלים, חופפים או מיותרים, העוסקים כולם באותם נושאים, עם מילות מפתח משתנות?
4. האם תרגיש מספיק נוח למסור את פרטי האשראי שלך באתר?
5. האם המאמר מכיל שגיאות כתיב, ניסוח לקוי או עובדות שגויות?
6. יצירת נושאי האתר נובעת מתחומי העניין של גולשי האתר, או במטרה לנחש מה ידורג טוב במנועי חיפוש?
7. האם האתר מציע חומר מקורי: דעה, מידע, דיווח, מחקר ועוד?
8. האם העמוד מספק ערך מוסף בהשוואה לעמודים אחרים באותה שאילתה בתוצאות החיפוש?
9. כמה בקרת איכות נאכפת על התוכן בעמודי האתר?
10. האם המאמר מתאר את שני צדי המטבע בכל סיפור?
11. האם האתר הוא סמכות מוכרת בתחומו?
12. האם התוכן נוצר בעבודת סרט-נע או במיקור חוץ על-ידי כמה יוצרים, או מופץ ברשת אתרים, כך שעמודים בודדים לא מקבלים את הטיפול הראוי והנחוץ להם?
13. האם המאמר נערך היטב, או שהוא נראה מרושל ותוצר של עבודת "חפיף"?
14. במידה שמדובר בשאילתת חיפוש בנושא בריאות – האם היית סומך על המידע באתר?
15. כאשר האתר מוזכר בשמו, האם אתה מזהה אותו כמקור סמכות?
16. האם המאמר מספק תיאור שלם או מקיף של הנושא המדובר?
17. האם המאמר מכיל ניתוח מלא תובנות או מידע מעניין, מעבר למובן מאליו?
18. האם זהו עמוד שתרצה לשתף עם חברים, להמליץ עליו או להוסיף אותו למועדפים?
19. האם המאמר כולל עודף מוגזם של פרסומות, המפריעות לתוכן המרכזי או מסיחות ממנו את הדעת?
20. האם תצפה לראות את המאמר גם במגזין מודפס, באנציקלופדיה או בספר?
21. האם המאמרים קצרים מדי, לא מבוססים או נטולי פרטים מסייעים אחרים?
22. האם עמודי האתר מיוצרים תוך שימת לב גדולה או קטנה לפרטים?
23. האם משתמשים יתלוננו כאשר יגיעו לעמודים באתר זה?

קצת מתיש, אני יודע, אבל נחוץ. וגם אם לא תמיד ניתן ליישם כל אחת ואחת מהתניות האיכות של גוגל, אין ספק שהן מגדירות היטב את הסטנדרט ומאפשרות לנו להבין את נקודת מבטו של הגולש / המשתמש. 

עוברים לשלב הבא: לעבות תוכן דל וליצור תוכן איכותי
על פי גוגל, תוכן איכותי הוא "תוכן שאפשר לשלוח לילד שלך, כדי שילמד משהו". הגדרה משעשעת משהו, כשחושבים על זה… מה גם שאם הילד שלכם הוא בן שנתיים – לא בטוח שהיא מגדירה את צורכי התוכן של הקוראים שלכם בצורה האופטימלית.

אבל בדבר אחד אין ספק: תוכן איכותי צריך להיות אינפורמטיבי, בעל ערך ו… קל להבנה (באופן יחסי, כמובן).

שני כללי אצבע חשובים בדרך לתוכן איכותי

  • העלו לאתר רק את התוכן האיכותי ביותר שאתם יכולים לייצר.

אני יודע… אצל מנהלי אתרים רבים, שרגילים לטפטף תכנים לתוך האתר כמעט במצב של טייס אוטומטי, גם אם התוכן לא תורם ולא מחדש דבר – זה עשוי לחולל מהפך בחשיבה. אז אני אגיד את זה שוב, ברשותכם: העלו לאתר רק את התוכן הכי איכותי שאתם יכולים לייצר. לא הכל. לא בכל מצב. לא כל דבר.

  • כי, אם אין לכם משהו להוסיף על הקיים באתר או לחדש, עדיף שלא תכתבו כלום.

כן, זאת בהחלט לא התפישה הרווחת, אבל זו עמדתי ואני תומך בה בכל לבי: עדיף לפרסם פוסטים גדולים ועשירים בתוכן מעניין, בתדירות נמוכה, מאשר להעלות פוסטים קצרים, דלים ו"רודפי מילות מפתח", בתדירות גבוהה – רק לשם עמידה באיזו מכסה רוטינית ערטילאית… הקוראים שלכם לא רוצים תוכן בכל מחיר. הם רוצים תוכן איכותי.

מהראש של גוגל לגוף האתר. 7 טיפים לשלב היישום:

 

  1. הסירו תוכן שלא מייצר סיגנלים של מעורבות-משתמש (או סיגנלים נמוכים מסוג זה, כפי שצוין בתחילת המאמר). תוכן שיווקי והנעה לפעולה חשובים ביותר, בעיקר כשמדובר באתרים עסקיים ומסחריים המוכרים מוצר או שירות.
  2. מחקו ו/או אחדו ועבו תוכן דל, ליצירת עמודים מעובים ושימושיים יותר למשתמש. אפשר לעבות את העמודים הדלים, וליצור מהם מדריכים מקיפים בנושא בו הם עוסקים. ניתן גם להזיז עמודים פחות איכותיים לעומק ההיררכיה (או אפילו לסאב-דומיין באתר), אם כי זה פחות מומלץ לטווח הארוך ויותר כפלסטר זמני.
  3. הוסיפו קישורים פנימיים מטקסט-עוגן מגוון ומשתנה, להגדלת מעורבות המשתמש באתר (ולאינדוקס עמודים שנמצאים עמוק יותר בהיררכיית האתר). כדאי שאותם קישורים יפנו לעמודי תוכן-איכותי באתר.
  4. עשו שימוש ב-Google Authorship ליצירת סמכות אנושית מאחורי התוכן (מה שעוזר גם למיתוג מקצועי של אותה סמכות ואותו אתר).
  5. עשו שימוש בהפניות 301 ו/או תגי Canonical, כאשר אנו רוצים לטפל בעמודים שלמים ולא רק בתוכן נקודתי בעמוד.
  6. עודדו ביקורות-גולשים, תגובות וחוות-דעת באתר.
  7. הפיצו את התוכן במדיה החברתית – שיתופים, לייקים, ציוצים, 1+ ועוד.

הסוד הגדול של תוכן איכותי: לתת לאנשים מה שהם אוהבים
לסיום, עוד שלושה טיפים קצרים לכתיבת תוכן איכותי, מהסוג שאנשים מחפשים, קוראים ומשתפים:

  1. אנשים אוהבים סיפור טוב – אם תייצרו את התוכן שלכם בצורה סיפורית, במיוחד כשמדובר בעמודי מכירה, תגיעו לתוצאות טובות יותר.
  2. אנשים אוהבים שיתוף אמיתי שבא מהלב – אל תהססו לשתף אחרים בתהליכי עבודה, בפרויקטים בהם אתם עוסקים, בדעתכם אודות נושאים מקצועיים בהם אתם עוסקים, ובכלל בנקודת המבט האישית שלכם על התחום. שיתוף במידע מביא לשיתופים חברתיים ברחבי האינטרנט, שמביאים עוד טראפיק ועוד קישורים.
  3. אנשים אוהבים שעוזרים להם – רוב החיפושים בגוגל מתחילים בצורך, שהופך לשאילתת חיפוש. כתבו תוכן שנותן פתרונות (בתחום שלכם, כמובן) ועוזר לאנשים. הם יכירה לכם תודה ויחזרו לאתר, לעוד.

זהו. התוכן האיכותי נמצא בידיים שלכם. תנו לו את הכבוד ואת תשומת הלב הראויים לו ולקוראים. כך תבטיחו תנועה גדולה ואפקטיבית יותר, דירוג גבוה יותר והישגים טובים יותר במבחן התוצאה. בהצלחה.

 ——————————————–

עמית אדלר הוא מנהל פרוייקטים ואיש תוכן במחלקת SEO של zap דפי זהב. קבוצת זאפ מציעה סל מוצרי דיגיטל לעסקים: קידום אתרים, שיווק באינטרנט לסוגיו וכן בניית אתרי תדמית ומסחר.

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

9 Comments

  1. תודה עידית , ארוך אבל חשוב.

    • תודה, אורית. המחמאות מגיעות לעמית, שעשה באמת עבודה נהדרת! גם בפוסט ואני בטוחה שגם בתחום עליו הוא מופקד בארגון בו הוא עובד.

      • עידית, אני מודה לך על הבמה שנתת לי פה. תענוג לעבוד איתך.

        • בשמחה, עמית. התענוג כולו שלי! מאחלת לך הצלחה רבה!

  2. היי עמית ארצה לחשוף פה נושא נוסף.
    חשוב ליישם כחלק מאסטרטגיית התוכן באתר את העובדה שהגולשים יתעניינו דווקא בתוכן שהמתחרים לא מספקים.
    קל מאוד להבחין בתכנים חוזרים בכלל האתרים בתחום.

    מה שיבלוט זה דווקא תכנים מפתיעים ומפולפלים שהמתחרים פשוט לא מספקים.
    לדוגמא – התרגלנו לראות פוסטים חדשותיים\טכניים על בסיס שבועי בנישת ה SEO.
    כמה תכנים הומוריסטים אפשר למצוא בנישת ה SEO הישראלית?
    זה כמובן אינדיבידואלי לכל נישה , אבל הנקודה המרכזית זה לספק תכנים שהגולשים לא ימצאו אצל המתחרים.

    • מנשה, תודה. אתה צודק מאוד. שונה = בולט, גם בסביבה שבה יש חשיבות גדולה לבסיס נתונים נתון של מילות מפתח. יחד עם זאת, אין לשכוח שהכוח המניע של התוכן הוא הלקוח וה"כאבים" שלו. אם אפשר לדייק את התוכן לשם, ויחד עם זאת להפיק משהו שונה, בולט ומושך עין – מה טוב.

    • מסכים איתך לגמרי, מנשה, אם כי ייצור של תוכן כזה ייחודי דורש יותר השקעה. אפשר לחפש את החידושים ואת ההמצאות גם בתחום העיסוק המשעמם ביותר בעולם, ולעשות על זה טייק-אוף מכמה נקודות מבט (שאחת מהן יכולה להיות הנקודה ההומוריסטית, כמו שציינת). הכול שאלה של משאבים ונכונות.

  3. מאמר מצויין לדעתי . אקח מפה כמה טיפים מועילים ואנסה ליישם … זה לא פשוט בתחום שלי (טיפול פסיכותרפי) ליצור תוכן איכותי ומיוחד , אך בטרם אוסיף תוכן חדש אחשוב על כל הנקודות המופיעות פה.
    קצת קשה לי להבין איך אני אמור ליצור שיתופי פעולה בתחום שלי…

    • תודה, נחל. בוא נחשוב ביחד על שיתופי פעולה. איזה עוד נותני שירות או בעלי מקצוע נוגעים בקהל המטרה שלך, או להיפך, בקרב קהל המטרה של איזה נותני שירות תוכל למצוא לקוחות פוטנציאליים לטיפול שלך. אני מניחה, שאנשים שפונים לטיפול פסיכותרפי הם בעלי מאפיינים ספציפיים, שניתן לכוון אליהם גם דרך קולגות או אנשי מקצוע משלימים. תחשוב, אילו תחומים מתאימים לנושאים שלך, כך שתחשוף את יכולותיך לקהלי יעד נוספים. בהצלחה.

השאר תגובה