כתיבת תוכן: 3 השאלות שיוציאו את הידע שלך לחופשי (ויביאו לך את הלקוחות שתמיד רצית)

בעבר הלא רחוק, אנשי מקצוע היו אנשי מקצוע ועיתונאים היו עיתונאים. מאז שגוגל פרצה לחיינו ושינתה את כללי המשחק – התערבבו היוצרות. עיתונאים נוטשים את ספינת העיתונות הטובעת ועוברים למגזר העסקי, ואילו אנשי המקצוע ובעלי העסקים נאלצים לקחת את העט לידיים , כדי לשווק את העסק ולהזרים אליו לקוחות חדשים, באמצעות כתיבת תוכן. 

העניין הוא שתוכן הוא מילה חמקמקה, שאומרת לכאורה הכל אבל למעשה לא אומרת דבר. על פניו, הכל נראה ברור ומובן: צריך לייצר תוכן. אבל רבים מבעלי העסקים שאני פוגשת מדווחים על תופעה מוזרה: ברגע שהם מתיישבים לשולחן מול הדף הלבן – נהיה להם שחור בעיניים.

"כולם מדברים על תוכן ואני יודעת שאני צריכה לכתוב כדי לקדם את העסק שלי", אמרה לי השבוע בעלת עסק שפגשתי בכנס. "אני אפילו אוהבת לכתוב ואני רוצה לכתוב… אבל כשאני מניחה את הידיים על המקלדת – אוחז אותי שיתוק. אין לי מושג מאיפה להתחיל… אז אני לא עושה כלום…".

נשמע מוכר? אם גם אתם נתקעים ברגע האחרון לפני המלה הכתובה הראשונה, אני רוצה להציע לכם לבנות לכם פרסונת לקוח, שתהיה לצדכם בעת הכתיבה ותעזור לכם למצוא את קצות החוטים ולפרק את הפלונטר.

זה מה שאני עושה כשאני ניגשת למלאכת הכתיבה. כדי להתגבר על חרדת הדף הלבן, אני שואלת את עצמי שלוש שאלות פשוטות.

השאלה הראשונה: למי אני כותבת?
שאלה נהדרת, נכון? יש לי אלפי קוראים ברשימת הדיוור שלי, ויש עוד אלפים אחרים שנחשפים למאמרים שאני כותבת דרך פייסבוק, לינקדאין וההפצה המסיבית שאני עושה לכל מאמר. אז למי מהם אני כותבת? את מי מהם אני רואה מול העיניים כשאני בוחרת את המילים ובונה את המשפטים? אל מי מהם אני פונה ועם מי מהם אני עומדת לפתוח בשיחה?

והתשובה היא: לכולם, דרך העיניים של דמות אחת בלבד.
אני אסביר: אי אפשר, אפילו בלתי אפשרי לכתוב תוכן למטרות שיווק בלי לדעת למי הוא פונה. אולי אם הייתי סתם סופרת שמלהטטת במילים – הייתי כותבת כפי שהייתי כותבת, ומי שהיה מרגיש שהמילים שלי עושות לו משהו בבטן – היה קורא. אבל לא זה המצב. אני לא סתם סופרת ובוודאי שלא סופרת סתם. אני כותבת כחלק מהפעילות השיווקית שלי. ועל כן, הכתיבה שלי חייבת לקחת את הקוראים למסע שתחילתו מילים ותכליתו מעות.

לדבר לכולם זה כמו לדבר לאף אחד
כדי להגיע לשם אני חייבת לדעת אל מי אני מדברת. זה לא עניין של נימוס, אלא של אסטרטגיה. המילים שלי צריכות לגעת, לרגש, לשקף ולהניע לפעולה. איך אפשר לרגש מישהו שאין לי מושג מיהו? איך אפשר לרגש אוסף של אנשים שכל אחד מהם יחיד, מיוחד ושונה? על פניו, לא ניתן. ובכל זאת, רבים מקוראיי מרגישים שאני כותבת בדיוק-בדיוק אליהם, והם מתרגשים ומגיבים ומתקשרים והופכים ללקוחות…

שימוש בפרסונת לקוח ממקד את הכתיבה
אז מה הסוד? קוראים לזה "פרסונת לקוח". אתם יכולים לקרוא לה אוואטר, כי במובנים רבים, זה בדיוק מה שהיא: אינטגרציה של תכונות, כאבים ומאפיינים של כמה מהלקוחות והקוראים האהובים עליי במיוחד. בז'רגון המקצועי של השיווק קוראים לזה "הלקוח האידיאלי", ואני אגלה לכם סוד: מסתבר, שברוב התחומים, גם כשמדובר על פניו במוצרים ושירותים מאוד גבריים, מי שמכתיבה את החלטת הקנייה היא האישה…מה זה אומר? פשוט מאוד: כדאי שהלקוח האידיאלי שלכם יהיה… לקוחה…

ולכן, כשאני כותבת, אני מדברת עם פרסונת הלקוחה האידיאלית שלי. היא נמצאת אתי מול המסך, ממש כאילו היינו משני עבריו של שולחן קטן בבית קפה, לוגמות בניחותא ומשוחחות על הא ועל דא. לפעמים, אני יכולה לראות אותה מחייכת אליי ממרומי המסך. אלה הרגעים שבהם אני יודעת שהמחשבות שלנו מסונכרנות ושמה שאני כותבת באותו רגע מדבר אליה, עונה לה על השאלות שלא נשאלו ופותר לה את הבעיות שלא עלו, אבל נוכחות ב"שיחה" שלנו, כי הן חלק ממנה ומהקשר בינינו.

עכשיו, כשאני יודעת אל מי אני הולכת לדבר – הרבה יותר קל לי להתגבר על העכבות ולהתחיל לדבר… לכתוב.

השאלה השנייה: על מה אני כותבת?
הנה עוד שאלה לעניין. כי אם אני כותבת כל הזמן לדמות אחת בלבד, מה כבר יש לכתוב כל כך הרבה, שבוע אחר שבוע…

והתשובה היא: המון דברים וכל שבוע יותר.
אז זהו, שדווקא מפני שאנחנו חברות כל כך טובות, אף פעם לא נגמרים לנו נושאי השיחה. עם יד על הלב, קרה לכם פעם שישבתם עם חבר או חברה ופתאום נגמרו לכם המילים? אין מצב.

היכולת שלנו להתחבר אל אנשים ולמצוא תחומי עניין משותפים מתעצמת ככל שהקשר  בינינו מעמיק ומצמיח עוד ועוד נקודות השקה. וכשמדובר בפרסונת לקוח, המייצגת את הלקוחות האידיאליים שלי ואת עולמות התוכן שלהם, שאני אמורה לייצג – הממשק הוא אינסופי.

הנה סיפור מתוק להמחשה:
לפני הרבה שנים יצא לי לערוך ולהפיק את עיתון מועצת הדבש. נו, תגידו בקול רם שנשמע: מה כבר יש לכתוב כל כך הרבה על דבש? לאורך אותה תקופה אני פגשתי את האנשים ואת משפחותיהם, צילמתי עצים, נופים ופרחי בר, קראתי, נשמתי ולמדתי כל מה שיכולתי על דבש, דבורים ומה שביניהם. אני ידעתי בדיוק למי אני כותבת, הכרתי מקרוב את הכאבים והמצוקות, את הכעסים והעלבונות. אפילו השתתפתי במרדפים אחר כוורות גנובות בשטחים והתנדבתי להיעקץ כדי לבדוק אם אני אלרגית לארס דבורים (אני לא…).

התוצאה הייתה שתוך גיליונות ספורים גיליתי שאחרי כל רבעון בן 32 עמודים שירד לדפוס, נותרו על שולחן העריכה עוד כ- 32 עמודי כתבות ומאמרים שפשוט לא נכנסו מחוסר מקום…

אומרים שהבור מתמלא מחולייתו. כשאנחנו ממוקדים במשהו, לומדים להכיר אותו ויורדים לעומקו של עולם התוכן שלו – אנחנו מגלים אוצרות ידע ועניין אין סופיים. אגב, אם נרגיש שנגמר לנו המידע – תמיד נוכל לשאול, לראיין אחרים ולהביא את נקודת המבט שלהם על הדברים. גם אם לרגע נדמה לנו שאין לנו מה להגיד על זה… נוכל למצוא ולהביא את אלה שיש להם מה לומר.

והנה אנחנו מגיעים לשאלה השלישית: אז מה בכל זאת עם כל יתר הקוראים?
כי אם יש לי רק דמות אחת מול העיניים כשאני כותבת, מה זה אומר על יתר הקוראים שלי? שהם אוויר? שהם לא חשובים? שהם לא קיימים בעיניי?

והתשובה היא: כל הקוראים הנאמנים שלי וכל הלקוחות הטובים שלי מרוכזים בתוך הפרסונה האחת הזאת.
סוניה סימון מצוות "Copyblogger.com", ממנה שאבתי את הטכניקה המופלאה הזאת, מקפידה להזהיר שלא לסטות מהמיקוד בפרסונה האחת.

"לדבר אל קבוצת אנשים זו טעות שתעלה לך הרבה כסף. אל תעשי את זה", היא כותבת.

לדבריה, כתיבה לפרסונת הלקוחה האידיאלית שלנו, מייצרת בדיוק את הכתיבה שתסייע לנו למצוא את כל אותם לקוחות אידיאליים שמשדרים על אותו גל, כמונו. לטענתה, אותה כתיבה ייחודית שמדברת עם הפרסונה האחת, היא זו שתאפשר לנו להוציא החוצה את הקול הייחודי לנו, אותו קול שיגרום לאנשים ללכת אחרינו ולהפוך לאוהדים נלהבים.

בשורה התחתונה:
כשאתם מתיישבים לכתוב – תחשבו תחילה למי אתם רוצים לכתוב, ורק אחר כך, מה אתם רוצים לכתוב. ה"מי" ישמש לכם כקצה חוט שיוביל אתכם אל ה"מה", ויסייע לכם לפוגג את אימת הדף הלבן ביתר קלות.

  • רוצים לשווק את העסק שלכם באמצעות כתיבת תוכן אבל אין לכם מושג מאיפה להתחיל?
  • יש לכם המון רעיונות אבל אתם לא יודעים איך לרתום את הרעיונות לטובת שיווק העסק?
  • דווקא התחלתם לכתוב אבל הכתיבה גוזלת מכם המון זמן ולא באמת מביאה תוצאות בקופה?

בדיוק בשבילכם פיתחתי קורס חדש, לכתיבה פורצת דרך, שייקח אתכם ביד צעד-צעד, דרך תכנית עבודה סדורה ומובנית, וילמד אתכם ליהנות מכתיבה שיטתית שתחסוך לכם הרבה זמן ואנרגיה ותביא לכם המון לקוחות מרוצים

רוצים לדעת עוד?
מלאו את הפרטים שלכם כאן –  כדי שנוכל לידע אתכם לפני כולם על הקורס הווירטואלי החדש שלנו "צופן התוכן – פשוט לכתוב תוצאות", ולאפשר לכם להירשם לקורס במחיר השקה מיוחד.

עכשיו תורכם.

נתתי לכם טכניקה פשוטה ובדוקה לשבירת מחסום הכתיבה בעזרת שלוש שאלות. מה הטכניקה שבהם אתם משתמשים כדי להתגבר על "אימת הדף הלבן"? אני מזמינה אתכם לחלוק את ניסיונכם ואת הפתרונות שלכם עם יתר הקוראים. קדימה, הבמה כולה שלכם!

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

10 Comments

  1. כרגיל ,מאמר נפלא נוסף מפרי עטך, כמי שמתעסק בקידום אתרים אורגני בגוגל, אני רואה כמה ערכו של תוכן בעל ערך מוסף לגולש הפוטנציאלי הולך ומתגבר בתרומתו לקידום אתרים. ממליץ להשקיע בכתיבת תוכן יותר איכותי ובתדירות של לפחות פעם בחודש – זה מעורר את עכבישי גוגל לסרוק את האתר שלכם בתדירות גבוהה יותר וממילא תורם לקידום אתרכם/בלוגכם וכנ"ל גורם לחשיפת יתר לעסקכם ברשתות החברתיות.

    • תודה דני. כמו שאני נוהגת לומר ללקוחות ולתלמידים. אל תפחדו מהמלה "בלוג". זוהי פלטפורמה ידידותית, פשוטה לתפעול ומאוד יעילה לקידום האתר שלכם. אני שמחה שאנחנו חולקים אותה מחשבה.

  2. המאמר שלך ריתק אותי, (עובדה קראתי עד סופו)
    מענין, מדויק, מאפשר ליישם.
    תודה מעידית מדריכת הורים, מטפלת דיאדית

    • תודה לך עידית מעידית. תמיד שמחה לשמוע שאנשים נעזרים בתכנים שאני מעלה כדי לשפר את פעילות השיווק שלהם. מאחלת לך הצלחה רבה.

  3. עידית, תודה על מאמר שהוא גם מרתק,. גם שימושי וגם כתוב בעברית שכבר לא מוצאים כמוה.
    נהניתי והחכמתי.
    יישר כח!

  4. מאמר מרתק! מאמר ממחיש את מה שאת אומרת כל הזמן, והרגשתי שאת ממש מדברת אלי ועלי!!!

    • תודה, יקירתי. אכן, אין ספק שאת חלק מפניה של הפרסונה האהובה עליי! תגובתך מעידה אלף עדויות על כך שזה עובד, כשבאמת חושבים אל מי אנחנו מדברים… 🙂

      • תודה סיגל יקרה. המילים החמות שלך מחזקות ומעודדות להמשיך לכתוב, להעשיר ולתת לקוראיי עוד כלים להצלחה! חלק חשוב מהעשייה הם הקורסים הנותנים יותר עומק והרבה יותר פרטים ופרקטיקה ממה שאפשר להכיל במאמר. אני מזמינה אותך ואת יתר הקוראים להצטרף אליי לקורס הווירטואלי שלי "צופן התוכן" – פשוט לכתוב תוצאות.

  5. כעיתונאי (לשעבר) אל עיתונאית אני מצדיע לך על עוד מאמר נפלא. השכלתי והחכמתי. תודה 🙂

    • וואוו. כעיתונאית (לשעבר) ואשת שיווק בתוכן (בהווה) – תודה גדולה על המחמאה ותשומת הלב. ממש לא מובן מאליו!

השאר תגובה