כתיבת תוכן: האם גם אתם עושים את 4 הטעויות האלה בכתיבה השיווקית שלכם?

בין שאתם כותבים מיומנים שמציעים שירותי תוכן למסגרות עסקיות שונות, ובין שאתם בעלי עסק, קטן כגדול, והחלטתם לקפוץ על עגלת השיווק בתוכן ולייצר את התוכן הדרוש לשיווק העסק שלכם, בדרך לתוכן אפקטיבי שבאמת יעבוד בשבילכם אתם חייבים להכיר ולשלוט בכללי הכתיבה השיווקית. 

וזה לא מובן מאליו. גם מפני שכתיבה שיווקית זה לא משהו שמלמדים אותנו בבית הספר. וגם משום שכתיבה שיווקית מתחברת לנו בראש למכירה, בזמן לחלק גדול מאתנו יש רתיעה מטקסטים מכירתיים. התוצאה הבלתי נמנעת היא כתיבה שלא באמת מקדמת את העסק שלכם לשום מקום. 

במאמר שלפניכם תמצאו 4 טעויות נפוצות וכואבות שאנשים עושים בכתיבה שיווקית, עם הדגמות והדרכה שיעזרו לכם להימנע מהטעויות, ולהכניס לתוכן שלכם את הכתיבה השיווקית בצורה נכונה ואפקטיבית.

היתרונות של כתיבה שיווקית מדויקת

כתיבה שיווקית יכולה לבצע עבורכם הרבה מאוד משימות. היא יכולה להיות סוכן המכירות שלכם, גם כשאתם לא שם כדי למכור. היא יכולה לעשות עבורכם את עבודת השכנוע הקדם מכירתית, בלי שתצטרכו להוציא מילה מהפה. והיא יכולה לבנות עבורכם את האווירה הנכונה והגישה הרצויה, כדי לתת לקוראים להרגיש שהגיעו בדיוק למקום הנכון. אבל כדי שזה יקרה, חשוב להימנע מ- 4 טעויות כואבות, שעלולות לחבל בתוכן שלכם ובקשר שהוא אמור לבנות ביניכם לבין לקוחותיכם.

טעות # 1: כותרות

יכול להיות שהתוכן שלכם הוא פצצה אמיתית, ואפילו מציל חיים ומשנה עולמות, אבל אם הכותרת שלכם משמימה ולא משכנעת, או לחילופין – מציקה ומוליכה שולל, זה בדיוק האפקט שיהיה לה על הקוראים: כדור שינה או סטירת לחי. רוב הכותבים נוטים (שלא בצדק) לצפות מהכותרת לשיר עבורם, ולרקוד עבורם, ולמכור עבורם… בו בזמן שלכותרת יש תפקיד אחד בלבד, והוא: לעצור את הגולשים ולגרום להם לרצות לקרוא הלאה. כמה פשוט – ככה מאתגר.

הנה 2 שגיאות נפוצות בכתיבת כותרות. לקרוא ולא לעשות:

  • כותרת שמנסה להיות מקורית – מקוריות זה דבר נחמד, אבל הסיבה שרוב הכותרות המקצועיות נראות לכם לפעמים אותו דבר, היא שזה פשוט עובד. הכותרות שכולם משתמשים בהם כל הזמן הן כותרות שנבחנו ונבדקו  לאורך שנים והן עדיין עובדות. אז או.קי, אתם יכולים לשחק עם מבחר המילים, אבל אל תנסו להמציא את הגלגל. מירב הסיכויים שזה יאבד מעוצמתו ויעבוד הרבה פחות טוב מהכותרת השחוקה לכאורה.
  • כותרת נורא חכמה אבל לא מכירתית – חוכמה ומכירות לא בהכרח הולכים יד ביד. מה שנראה בעיניכם משחק מילים מתוחכם, אפילו מבריק, יכול בקלות לעבור מעל לראש של הקוראים שלכם. שמרו את התחכום לאחר כך. תנו לקוראים שלכם כותרת קלה להבנה, עם תועלות ברורות או לחלופין, כאבים ברורים. הוסיפו מילת מפתח בשביל מנועי החיפוש ומספר – בשביל תחושת הסדר והעוצמה של הקוראים. זהו. אתם מסודרים

והנה שתי כותרות שעובדות טוב תמיד:

כותרת שמדגישה את הכאב:
כתיבה שיווקית: האם גם אתם עושים את 4 הטעויות האלה בכתיבה השיווקית שלכם?

כותרת שמדגישה את התועלת:
כתיבה שיווקית: 4 צעדים יעילים של כתיבה שיווקית שתגרום לכל קורא לעצור ולקרוא.

טעות # 2: תכונות ותועלות

ההבחנה בין תכונות ותועלות יכולה להיות מאוד מבלבלת. אני רואה את זה מול תלמידים, שמתקשים להבחין בין השניים, ואני רואה את זה גם מול כותבים מיומנים שמתכוונים לכתוב על תועלות, אבל מוצאים את עצמם מול רשימה נטולת מעוף של תכונות.

מה ההבדל בין תכונה לתועלת?

תכונה עונה על השאלה "מה יש לי פה". היא מתארת לנו תמונה שבה ניתן לראות את המוצר או את השירות.
תועלת עונה על השאלה "מה יוצא לי מזה", ולמעשה, היא מכניסה את הקורא ואת רצונותיו וצרכיו לתוך התמונה.

למשל:
"מקלדת ועכבר אלחוטיים באריזה אחת" פירושן שהאריזה מכילה את כל מה שדרוש לכם להפעלה תקינה של המחשב, ולא תצטרכו לחפש מוצרים משלימים.

או

"האריזה כוללת בטריות" פירושה, שהמוצר מוכן לשימוש מיידי. רק לפתוח, להכניס את הבטריות למקום וזהו. לא צריך לחפש, לא צריך לקנות, לא צריך להמתין. הכל שם.

אם תעצמו את העיניים, תוכלו לראות את עצמכם, כצרכנים, עם האריזה של המקלדת והעכבר האלחוטיים שרכשתם, ועם חיוך רחב של הקלה. מבחינתכם – קניתם כל מה שהייתם צריכים בקנייה אחת קלה, פשוטה ויעילה. זו – תועלת.

החיבור הנכון בין תכונות לתועלות

שימו את התכונות ברשימה של בוליטים, כדי שיבלטו לעין. עכשיו הוסיפו להן כמה מילים על התועלות. כתיבה שיווקית טובה פונה לכאב של הקונה הפוטנציאלי, וזה דיוק התפקיד של התועלות. לקונים שלכם (ממש כמו לכם) לא אכפת מהתכונות של השירות או המוצר שאתם מציעים. אכפת להם איך התכונות האלה משרתות אותם, וזאת בדיוק המשמעות של תועלות.

למשל:

  • מקלדת ועכבר אלחוטיים באריזה אחת – כל מה שדרוש לך להפעלה תקינה של המחשב, במוצר אחד.
  • המוצר כולל בטריות – מוכן להפעלה מיידית, ללא כל טרחה נוספת.

טעות # 3: להתייחס ללקוח

לא להתייחס ללקוחות שלכם זו שגיאה ענקית, שהולכת יד ביד עם הנושא של תכונות ותועלות. אני אסביר:
כשאנחנו לא יודעים למי אנחנו כותבים, כלומר: מי הלקוח שאליו אנחנו מכוונים, באופן טבעי אנחנו כותבים על מה שאנחנו כן יודעים, וזה… אנחנו והתכונות של מה שאנחנו מוכרים, כמאמר המשוררת: "רק על עצמי לספר ידעתי… צר עולמי כעולם נמלה…"

העניין הוא, שהקונים הפוטנציאליים שלנו מגיעים את התוכן שלנו מתוך ציפייה גדולה למצוא בו פתרונות ותשובות לדברים שמציקים להם. עם כל הכבוד הראוי, הם לא רוצים לדעת כמה אנחנו גדולים, ותיקים ומתקדמים. מה שמעניין אותם זה רק דבר אחד: מה אנחנו יכולים לעשות בשבילם, ואיך הגודל שלנו, הניסיון שלנו והיכולות שלנו – יכולים להועיל להם.

שינוי קטן בהגשת המידע – שעושה הבדל גדול בהבנתו ובהשפעתו על הקורא!

זה נכון על כל תוכן שאתם כותבים. זה נכון במיוחד לגבי הטקסט שתשימו בדף האודות באתר שלכם. כמו שכל קופירייטר יגיד לכם, יש חבל דק מאוד שעובר בין דיבור טרחני ולא מושך על החברה שלכם, או על המוצרים והשירותים שלה, לבין נרטיב ששם את הקונים שלכם במרכז.

למשל:
חברתנו היא הגדולה והמובילה בישראל…. לעומת: הניסיון הרב שצברנו מאפשר לנו להציע לך…

תכל'ס? תנו עוד מבט בקופי שלכם, חפשו את "אני אני אני…" או את "אנחנו אנחנו אנחנו…", והתחילו לשכתב.

טעות # 4: הכתיבה 

שימוש בבולטים, תתי כותרות מודגשות, קישורים, טאבים וכד' – כל אלה הם מאפיינים חשובים של הטקסט האינטרנטי, ויש לזה סיבות טובות. הגולשים שמגיעים לאתר שלכם או למאמר שלכם לא באמת קוראים. הם סורקים, כדי למצוא במהירות את מה שמעניין אותם. מקטעי טקסט גדולים ונטולי הכוונה מפחידים אותם. משפטים ארוכים מדי יגרמו להם להרים ידיים. רגע אחד של חוסר סבלנות – והם כבר לא שם.

כך תתאימו את הכתיבה לקורא

  • פרקו את הטקסט לפסקאות
  • הוסיפו תתי כותרות מודגשות לפסקאות
  • קצרו ותמצתו משפטים ארוכים
  • חלקו משפטים מורכבים למשפטים פשוטים וקצרים
  • העדיפו רשימות של בוליטים

עוד כמה הנחיות חשובות

  • שימו את המסרים החשובים שלכם בכותרות ובבולטים, כי זה מה שהם יקראו תחילה
  • ודאו שבאמת הכנסתם פנימה את המידע החשוב ביותר
  • האם תתי הכותרות של הפסקאות מסבירות לקוראים מה הם עומדים לקרוא?
  • אורך המשפטים צריך להיות 2-3 שורות, ולא יותר
  • אורך הפסקאות צריך להיות 4-5 שורות, וזהו
  • העיפו מילים מיותרות. חזרו אל המשפטים והדקו אותם.

בשורה התחתונה:

בפעם הבאה שאתם לוקחים ליד עיתון או מגזין, או עוברים בקניון ורואים מודעות וחלונות ראווה – שימו לב איזה תכנים מושכים את תשומת הלב שלכם. תרשמו לעצמכם את הדברים (אם אין לכם בתיק פנקס מנייר, השתמשו באפליקציית תיעוד בנייד).

שאלו את עצמכם:

  • האם אתם יכולים לזהות מכנה משותף בין כל התכנים שתיעדתם (ברוב המקרים תגלו שהם התייחסו אליכם, כלקוחות, והציגו בפניכם את התועלות של המוצר או השירות)?
  • האם אתם יכולים לאמץ את הכיוון והדרך של התכנים הללו לתכנים שלכם?

לסיום, תנו עוד מבט בתוכן שלכם, אבל באמת, ושאלו את עצמכם: האם גם אני עושה את 4  הטעויות האלה בתוכן שלי?

 

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

8 Comments

  1. עידית – שפיצית ומקצועית. ענקית !

  2. מצוין!
    גם לכותב מיומן!

    • תודה יקירי. מפיך – כותב מיומן ומנוסה – זו מחמאה יוצאת מהכלל.

  3. עידית , למדתי וממשיך ללמוד ממך המון .
    בהצלחה לכולנו

    • תודה, יוסי. אני שמחה לקרוא שיש שכר לעמלי. אין ספק שתחום השיווק בתוכן מתפתח מיום ליום, וחשוב להיות עם יד על הדופק ולרוץ קדימה בעזרת עוד ועוד למידה והתעדכנות.

  4. עידית , תודה על המסר של שגרה בתוך הטירוף – מסכימה איתך לגמרי, אך מוצאת את עצמי מאוד מאותגרת! ותודה על התוכן עצמו, אבדוק את עצמי לאור מה שכתבת.

    • תודה לך אנט. ההחלטה לכתוב לא הייתה קלה. אבל נתתי ללב ולראש להתחזק זה מזה. שיבואו על כולנו ימים טובים. מגיע לנו…

השאר תגובה