7 דברים שכדאי ללמוד מהשועל של "הנסיך הקטן"

לכל אחת ואחד מאיתנו, כך לפחות אני רוצה לקוות, יש איזה ספר או שניים שאנחנו חוזרים אליהם שוב ושוב, כמו הלך צמא למעיין של מים זכים, למצוא פניני חוכמה, חיזוק למחשבה או סתם רגע-שניים של הנאה צרופה. הבייבי שלי הוא "הנסיך הקטן", ספרו האלמותי של אנטואן דה סנט אקזופרי.

בחנויות הספרים, תמצאו אותו על מדף ספרי הילדים, לא לגמרי ברור למה. אם עדיין לא צירפתם אותו לנכסי צאן הברזל של ספריית ההעצמה האישית שלכם – אין מתנה יפה מזו לאביב, שהוא גם זמן של התחדשות, רענון וצמיחה. לב-ליבו של הספר היא היכולת לבחון את העולם מזווית שונה, רעננה, טרייה ומקורית, שהנסיך הקטן הוא נושא הבשורה (הטובה) שלה. כי הבשורה האמיתית של הספר היא, שהנסיך הקטן הוא בעצם כל אחת ואחד מאיתנו, באותם רגעים קסומים ומיוחדים, שבהם אנחנו מניחים לעצמנו להסתכל על העולם במבט ראשוני, מקורי, טרי ורענן של ילד.

השבוע, ברגע של השראה, חזרתי אל הנסיך הקטן ואל נאום השועל על הידידות ועל דברים שבלב, כדי לגלות בו 7 תובנות נפלאות על אילוף ובניית קשר – הא"ב של כתיבת תוכן שיווקי אפקטיבי בעידן החברתי. אני שמחה לחלוק איתכם את תבונת השועל ואת התובנות שלי:

1. מה שחשוב באמת – סמוי מן העין
הצעד הראשון, ההכרחי והחשוב ביותר בכל מהלך שיווקי בכלל, וכתיבת תוכן שיווקי בפרט, הוא הגדרת קהל המטרה. כשאני אומרת "קהל המטרה" אני מתכוונת, כמובן, לטריוויה הדמוגרפית (מין, גיל, מקום מגורים, תחום עיסוק וכד), אבל זהו רק קצה הקרחון, או כמו שאומר השועל "הדברים הנראים לעין". כדי לכתוב תוכן שיווקי אפקטיבי באמת – עלינו לחדד את ההגדרה, להשביח את החיבור ולדייק את הקשר. לשם כך, עלינו לאמץ את סודו של השועל: "אין לראות את הדברים היטב אלא בלב בלבד. כי הדבר החשוב באמת סמוי מן העין", ולהתחיל לנבור:  

 מה מעניין את קהל המטרה שלך? מה הוא אוהב או שונא? ממה הוא מפחד? מה מטריד אותו? מה גורם לו אושר? מה מעיר אותו בלילה?… ככל שנעמיק אל מעבר למובן מאליו ולנגלה לעין – כך ניטיב להבין, להתחבר ולתת מענה לקהל המטרה שלנו, וזוהי המטרה הראשונה, הנעלה והחשובה ביותר של כל תוכן שיווקי.

2. אם חשקה נפשך בידיד – אלפני-נא אלף
מה עובר לך בראש כאשר נאמרת המילה "אילוף"? אני רואה לפניי גורת גולדן חמודה, שלומדת להעדיף את הקריאה שלי על פני כל הכלבים, הריחות והסחות הדעת בעולם, אבל אף אחד לא היטיב לתאר את החוויה כמו השועל:
"… אם תאלפני, יאורו חיי כאילו זרחה לי השמש. או אז אכיר את קול פעמיך ואדע להבחין ביניהם ובין כל הצעדים האחרים. צעדיהם של האחרים מבריחים אותי אל מחילות העפר. ואילו צעדיך אתה יהיו באזני כקול נגינה, אשר תעיר אותי לצאת ממחשכי מאורתי…"

גם הגולדנית וגם השועל הם בבואה נאמנה של הקשר שלנו עם לקוחותינו באמצעות המילים – המדוברות והכתובות. בעולם האמיתי זהו הרגע שבו אנחנו מגיבים בשמחה כשאנחנו פוגשים לקוח ותיק ואהוב. זה גם הרגע שבו, אם עשיתי את מלאכת התוכן שלי נאמנה (ואם חיפשתי ומצאתי את מה שסמוי מן העין), עולה גם לך חיוך רחב על הפנים, כשהמסר שלי מגיע אל תיבת הדואר שלך… ממה נובע החיוך? גם על כך יש לשועל תשובה: "אין אתה מבין אלא מה שהינך מאלף", הוא אומר.

בשיעור הרביעי של הקורס האינטרנטי לשיווק באמצעות תוכן  אני מלמדת את השיטה למצוא את הלקוחה האידיאלית שלך באמצעות כתיבה מכוונת היטב (אם עדיין לא נרשמת לקבלת הקורס החינמי – הנה הזדמנות מצוינת להירשם עכשיו). הלקוחה האידיאלית שלי היא בדיוק אותה לקוחה שהמיילים שלי עושים לה את היום, מפני שכשאני כותבת – אני רואה אותה מולי ואני מכוונת את המילים ואת הנושאים היישר אליה. זוהי הלקוחה שאילפה אותי לנתב את המומחיות שלי בתחום התוכן כדי לענות על צורכי השיווק שלה בתחום שבו היא עוסקת. החיוך ההדדי שלנו הוא רק חלק קטן מההנאה והתועלת שאנחנו מפיקות מהקשר בינינו.

3. עליך לגלות סבלנות ואורך רוח… כי הדיבור הוא מקור כל אי הבנה
מה שחשוב באמת – לא רק סמוי מן העין, אלא גם מחייב השקעה של מחשבה ועשייה לאורך זמן. זה ההבדל שבין מזון מהיר לארוחת גורמה. זה ההבדל שבין סטוץ לאהבת אמת. זהו בדיוק ההבדל שבין השיווק הקונבנציונלי, הצעקני והנדחף, לבין שיווק באמצעות תוכן… וזה, כפי שמסביר השועל, לא קורה, לא ביום אחד ולא במהלך אחד:
"… תחילה תשב לך במרחק-מה ממני… אני אציץ בך ואתה תשב דומם ולא תאמר דבר. כי הדיבור הוא מקור כל אי הבנה. אך כל יום תוכל לשבת קרוב יותר אליי…"

בניגוד למה שהיכרנו בשיווק הקונבנציונלי, שיווק באמצעות תוכן הוא תהליך, והוא תהליך אטי, המחייב סבלנות ואורך רוח, הבנה מדויקת ואמפתית של צורכי הלקוח, תכנון אסטרטגי מדויק, ו… ויתור מודע על דחיפת מסרים פרסומיים מכירתיים. רגע, רגע…שיהיה ברור: הוויתור על מסרים מכירתיים איננו גזר-דין חלוט, אלא הוא חלק מתהליך בניית הקשר, שבו עלינו לאפשר ללקוחות שלנו להכיר אותנו, ולהבין איך אנחנו יכולים לעזור להם – ללא הסחות דעת ויצירת נוגדנים מיותרים.

4. מוטב לשוב יום-יום באותה שעה
עקביות היא חלק בלתי נפרד מאילוף. עקביות היא מה שהופך סדרת פעולות אקראיות לתהליך מובנה ומכוון-תוצאות. הנה מה שאומר על כך השועל: "… מוטב לשוב יום-יום באותה שעה… ככל שתקרב שעת הפגישה ארגיש עצמי מאושר יותר… אך אם תבוא בכל שעה שתהיה, לא אדע לעולם אימתי עליי להתכונן בלבי…"

עקביות היא גם חלק בלתי נפרד משיווק אפקטיבי באמצעות תוכן, וכל המרבה בעקביות – הרי זה משובח: 

  • עקביות בתדירות הפרסום של המסרים
  • עקביות באורך המסרים
  • עקביות במבנה המסרים

אחד הדברים החשובים ביותר בבניית קשר עם קוראים הוא לחנך אותם לצרוך את המסרים שלנו בימים קבועים, ואפילו בשעות קבועות – בדיוק כפי שמציע השועל. ככותבים, חשוב לנו מאוד שהקוראים שלנו יוכלו להקדיש למסרים שאנחנו שולחים להם את מלוא הזמן ותשומת הלב. מועד קבוע ואורך קבוע יאפשר להם להיערך מבעוד מועד, לפנות לעצמם את הזמן ולצפות למסר שלנו בשמחה. מבנה קבוע, יאפשר להם "להרגיש בבית" ולהתעמק בדברים החשובים באמת. 

5. בעניין זה יפה כוחם של טקסים קבועים
אנחנו חיים בתקופה שמקדשת את שבירת המוסכמות ואת הבעיטה במקובלות. וזה בסדר, כל זמן שאנחנו זוכרים לטפח את הגישה האינדיבידואליסטית הזאת מתוך הבנה ובחירה. אבל אם עוצרים לרגע… מגלים שדווקא במסגרות ובטקסים השגורים – יש קסם שקשה מאוד להתחרות בו, או כמו שמיטיב לומר זאת השועל:
"טקס… זהו מעשה המבדיל יום אחד מכל יתר הימים, ומייחד שעה אחת מכל השעות האחרות…"

אחד הטקסים שמבדילים בין תוכן "סתם" לתוכן שיווקי הוא טקס ההנעה לפעולה. תוכן "סתם" נכתב כדי להעביר מידע, לספר סיפור, לשעשע, לחנך, להעשיר… תוכן שיווקי נכתב כדי להעביר מידע, לספר סיפור, לשעשע, לחנך ולהעשיר, מתוך מטרה לגרום לקורא לפעול: למלא פרטים, להרים טלפון, לבצע רכישה… כדי להוביל את הקורא לתודעה משימתית – עלינו להקפיד לקיים את טקס ההנעה לפעולה בכל תוכן שיווקי שאנחנו כותבים. וכן… זה בהחלט חלק מהתהליך האילוף… 

6. זכור אזכור אותך בראותי את השיבולים הזהובות
אחת הטכניקות הנפלאות לחבר בין המציאות לבין הרגש היא השימוש באסוציאציות. גם לדברים הבנליים ביותר עשוי להיות פתאום טעם מיוחד ומרגש, רק משום שהם מתחברים אצלנו בראש למשהו מיוחד ומרגש – עם או בלי סיבה נראית לעין. השועל, בדרכו המיוחדת, מיטיב לומר זאת במילותיו:
"הרואה אתה את שדות הקמה? איני אוכל לחם, על כן אין לי חפץ בדגן… אך שערך כעין הזהב. מה טוב יהיה חלקי לכשתאלף אותי! זכור אזכור אותך בראותי את השיבולים הזהובות, ורשרוש הרוח בקמה יערב לאוזניי מאוד…"

החיבור לרגש הוא חלק חשוב ביותר בתוכן שיווקי. הסיבה היא שאנשים אינם קונים מתוך חשיבה רציונלית, אלא מתוך דחפים רגשיים. שעל כן, גם התוכן השיווקי שלנו צריך לפרוט על מיתרי הרגש של הקוראים שלנו, כדי להניע אותם לפעולה הרצויה לנו. חשבת פעם למה בשנת בחירות, כמעט כל מפלגה מנסה לנכס לעצמה את צבעי הכחול-לבן, או למה שירותי בריאות מחוברים לצבעי כחול וירוק, ולמה כולנו, כולל כולנו, מבינים שירוק זה "כן" ואדום זה "לא"? צבעים הם האסוציאציה הכי אוטומטית של כולנו, אבל יש הרבה מאוד דרכים אסוציאטיביות אחרות לקשר בין דברים (על סמך היכרות מעמיקה של קהל המטרה, שבלעדיה יהיה קשה מאוד לעשות זאת), וליצור חיבורים רגשיים בלי להכביר מילים מיותרות (ע"ע סעיף 3).

 7. השושנה אשר לך אחת ויחידה הינה בכל העולם כולו
כפי שיודע כל מי שאילף גור כלבים, אילוף יעיל מחייב אמנם תהליך מובנה של בניית קשר, והוא בוודאי דורש הרבה אהבה, פינוקים וטקטיקות מקרבות, אבל בסופו של תהליך, ברור לשני הצדדים מי ראש הלהקה, כלב ה"אלפא" היחיד והמיוחד, שאחריו יילך הגור הקטן בעיניים עצומות. 

האחת והיחידה בעולמו של הנסיך הקטן הייתה השושנה המפונקת שחשב תמיד כי היא גדלה רק על הכוכב שלו, עד שנקלע לגן מלא שושנים וחש מרומה ומתוסכל. אילוף השועל מיישב עבורו את הסתירה: "אינכן עדיין אלא סתם שושנים", הוא אומר לשושנים בגן. "איש לא אילף אתכן, גם לא אולך על ידכן. דומות אתן לשועלי, שעה שפגשתיו לראשונה… מאז היה לידידי הריהו אחד ויחיד בעולם כולו"…

וזה בדיוק כוחו של שיווק באמצעות תוכן, או כפי שמקובל לקרוא לו במחוזותינו "תוכן שיווקי":

  • הוא מאפשר לנו להתקרב אל הקוראים, הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים שלנו, לאט, בהדרגה ובהתאמה לקצב ולצורך שלהם
  • הוא מאפשר לנו לבנות בינינו את ההיכרות, האהבה והאמון החיוניים לתהליך הקנייה
  • הוא  מאפשר לנו לפגוש את קהל המטרה שלנו בצורה מתוכננת, סדורה ועקבית
  • הוא מאפשר לנו להציע להם את הפתרונות שלנו לצרכים ולכאבים שלהם
  • והוא מאפשר לנו לתפוס בעולמם את המקום של האוטוריטה, ברי הסמכא, בעלי הידע והמבינים, ששמם יעלה ראשון, כל אימת שיידרשו לשירות, למוצר או למידע. 

האם גם לך קורה שבעת קריאת ספר נכנס פנימה עולמך האישי או המקצועי ומתחיל לייצר אנלוגיות? באיזה ספר, למשל? אני מזמינה אותך להגיב למאמר, לשתף ולחלוק מחשבות.  

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

אין תגובות עדיין

השאר תגובה