מה משותף למשחק שחמט ולפעילות עסקית?

גם בשחמט וגם בעסקים המטרה היא לנצח. בשני המקרים, יש חשיבות רבה לחשיבה אסטרטגית, ליישום המדויק של האסטרטגיה וליכולת להתרכז במשחק כדי להגיע למטרה הרצויה.

מכירים את הימים האלה, שבהם אתם מרגישים שאתם עושים מיליון דברים אבל לא עושים שום דבר, בעצם? ימים של המון התחלות בלי סופים, המון התעסקות בלי תוצרת, המון רוח בלי גשם (בסימן אקטואליה…).
בעידן הצפת המידע שבו אנו חיים, קל מאוד ללכת לאיבוד. רגע אחד של הסחת דעת מול מסך הפייסבוק, ו… הופ, חצינו את הקו הדק שבין עבודה לבילוי חברתי. קליק אחד לא מתוכנן למאמר שכותרתו צדה את העין, ו… הלכנו לאיבוד במסע לא מתוכנן לעולמות רחוקים.

סליחה, יש לך משהו נגד בילויים חברתיים ומסעות ספונטניים?
אז זהו, שלא. אבל כמו שאמר קוהלת: לכל זמן ועת לכל חפץ מתחת לשמיים, או בגרסת המערב הפרוע של אלי וולך הבלתי נשכח: when you have to shoot – shoot, don't talk!. נחזור לאסטרטגיה.

הצעד הראשון בבניית אסטרטגיה הוא הגדרת המטרה:
למשחק שחמט יש מטרה ברורה: לנצח. לעסק יש מטרה ברורה לא פחות: להרוויח. רק מה, כיוון שכללי המשחק העסקיים לא מוגדרים במדויק כמו אלה של משחק השחמט, וגם מספר השחקנים נתון לשינויים, קשה יותר להגדיר את המהלכים הנדרשים בדרך למטרה העסקית. אין להסיק מכך שניתן לוותר על התוויית המהלכים. להיפך, ככל שהסביבה שבה אנו פועלים כאוטית יותר, כך נדרשת יותר תכנון ויותר דבקות במסלול.

הצעד השני בבניית אסטרטגיה הוא תכנון הדרך אל המטרה:
זוכרים את המפגש של עליזה והשפן בארץ הפלאות? "באיזו דרך עליי ללכת", שואלת עליזה את השפן. "לאן ברצונך להגיע", מחזיר השפן שאלה. "לא משנה לי", אומרת עליזה. "אם כך, לא חשוב באיזו דרך תבחרי", משיב השפן. כבעלי עסקים, לא מומלץ לקחת את עליזה בתור דוגמה. אם רוצים להגיע למטרה, היא חייבת להיות רלבנטית ומוגדרת היטב. משהגדרנו את המטרה – אפשר ללכת אחורה, ולבנות את המסלול המשימות שיוביל להשגתה המוצלחת. יש אנשים שאוהבים להשתמש לשם כך במפות חשיבה. אחרים מעדיפים לבנות רשימת מטלות. מה שחשוב הוא "לגלגל את הסרט" אחורנית בסדר הנדרש והנכון.

הצעד השלישי בבניית אסטרטגיה הוא ליישם את התכנון בפועל:
שש צפרדעים ישבו על עלה של שושנת מים והתחממו בשמש (זה לא היה היום!). אחת הצפרדעים החליטה לקפוץ לתוך הבריכה. ועכשיו, שאלה: כמה צפרדעים נשארו על העלה? נו, כמה? שש. למה? כי היא רק החליטה, אבל היא לא מימשה את החלטתה… עניין היישום הוא בהחלט בעייתי, בעיקר משום שבכל התהליך כולו – הוא החוליה האחת שלגמרי, לחלוטין ובאופן שלא ניתן לחמוק ממנו – תלויה אך ורק בנו ובמשמעת שנגזור על עצמנו.

הצעד הרביעי בבניית אסטרטגיה הוא דבקות במשימה:
אז סימנו מטרה. התווינו את המסלול. הגדרנו את המטלות. עכשיו צריך לבצע. ולא סתם לבצע, אלא לבצע לפי התכנית. ללכת לפי הרשימה שכתבנו, ולהתקדם צעד-צעד, שורה-שורה, לפי הסדר. אני יודעת, זה קשה. כל מי שנפש יזמית בקרבו, מחפש (וגם מוצא) כל הזמן רעיונות חדשים, טובים יותר, מלהיבים יותר. וכמה קל לקפוץ מרעיון לרעיון ומנושא לנושא, בחיפוש היזמי הזה שלעולם אינו נגמר אחר גיזת הזהב… אבל אין ברירה: אם רוצים להגיע למטרה, צריך להתעלם מכל הפיתויים שמסביב ולדבוק באמת האחת. דבקות במשימה היא פתרון נהדר להישרדות בעידן ה- TMI, לניצול יעיל של הזמן (בוינה, החיים זה לא חזרה גנראלית…) ולגמילה ממצבי "פול גז בניוטרל".

סוף דבר. אני שמחה שהחלטתי לכתוב. זה לקח לי משהו כמו חצי שעה (כולל חיפוש הציטוטים והתמונה), אבל אחרי יום שלם של המון רוח ומעט מאוד גשם – תרתי משמע, הייתי חייבת לעצמי להתחיל ולסיים לפחות משימה אחת: פוסט לבלוג.

About עידית נעמן
עידית נעמן היא מורת דרך להגשמת מטרות, שמלמדת בעלי עסקים להשתמש בידע המקצועי שלהם כדי למשוך יותר לקוחות והכנסות. שיטת השיווק שפיתחה משלבת בין תוכן, NLP וכלים מתקדמים של מוטיבציה, בדרך לעשייה שיווקית אפקטיבית. בתכנית "ניהול תוכן למקצוענים" תבנו תוך 14 שבועות בלבד תשתית תוכן מושלמת לשיווק העסק שלכם. לכל הפרטים ולהצטרפות מיידית לקורס - לוחצים עכשיו על הקישור "מזנקים להצלחה"

פוסטים קשורים

אין תגובות עדיין

השאר תגובה